Strategisen tiedolla johtamisen kehittäminen liikunnan valtionhallinnossa
opetus- ja kulttuuriministeriö
16.08.2006
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-186-5Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 27.9.2005 työryhmän kuvaamaan liikunnan valtionhallinnon liikuntapoliittista päätöksentekoa ja ohjausta, liikuntatieteellisen ja muun tiedon kulkua ja hyödyntämistä valtion liikuntahallinnossa sekä tekemään ehdotuksia tiedolla johtamisen kehittämiseksi valtionhallinnossa erityisesti liikuntapoliittisen ohjauksen ja asetettujen tavoitteiden toteutumisen arvioimiseksi. Lisäksi työryhmän tuli ottaa työssään huomioon opetusministeriön sektoritutkimustyöryhmän ehdotukset. Työryhmän puheenjohtajaksi kutsuttiin yhteiskuntatieteiden tohtori Juha Heikkala.
Työryhmä koostui opetusministeriön osastojen edustajien lisäksi UKK-instituutin, SLU:n, VM:n ja Oulun lääninhallituksen edustajista. Työryhmä kokoontui kuusi kertaa keskustelemaan ja arvioimaan tiedolla johtamista valtion liikuntahallinnossa sekä kuulemaan keskeisten yhteistyökumppanitahojen - Nuori Suomi ry:n, Kuntaliitto ry:n, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen, LTS:n, Valtion liikuntaneuvoston sekä lääninhallitusten - asiantuntijoita. Lisäksi työryhmä vaihtoi ajatuksia tarvittaessa sähköpostin välityksellä. Tuloksena koottiin synteesi käydyistä keskusteluista, asiantuntijalausunnoista ja työryhmäkeskusteluissa käytetyistä taustamateriaaleista.
Työryhmän keskusteluissa pureuduttiin valtionhallinnon päätöksentekosykliin. Päätöksentekoon liittyvien tietotarpeiden määrittäminen on edellytyksenä sille, että tiedolla johtaminen voidaan toteuttaa osana strategista päätöksentekoa. Päätöksenteko on prosessi, jonka kuluessa tietotarpeet ovat vaihtelevia. Tiedon luokitteleminen on tehtävä monella erilaisella kriteerillä riippuen päätöksenteon luonteesta, sillä esimerkiksi asiayhteydestä johtuvaan nopeaan päätöksentekoon tarvittava ad hoc -tieto on luonteeltaan useimmiten erilaista kuin pitkäaikaiseen tai rutiininomaiseen päätösharkintaan tarvittava tieto. Tieto on usein myös niin sanottua hiljaista tietoa, jonka tunnistaminen ja dokumentointi ovat myös tärkeä osa päätöksenteon prosessia muuttuvassa toimintaympäristössä.
Lisäksi työryhmä määritteli, millaisilta aihealueilta liikunnan valtionhallinnossa ainakin tarvitaan tietoa kootusti. Tällaisia aihealueita ovat mm. liikunnan talous, tasa-arvo, liikunnan kansalaistoiminta, liikuntapaikkarakentaminen, lasten ja nuorten liikunta, terveysliikunta sekä liikunta-alan koulutus ja ammattilaiset.
Tiedolla johtamisen edistämiseksi työryhmä esittää liikunnan valtionhallinnossa
- yhteistyön tiivistämistä valtionhallinnon ja liikuntahallinnon alalla toimivien valtionhallinnon ulkopuolisten toimijoiden välillä
- tiedotuksen lisäämistä esimerkiksi sähköpostilistojen ja muiden tiedonvälitysjärjestelmien avulla,
- erityiskysymyksenä mahdollisen liikuntatiedon portaalin perustamista sekä
- liikunnan alan päätöksentekoon vaikuttava tietovarannon kokoamista nk. yhden napin alle.
Työryhmä koostui opetusministeriön osastojen edustajien lisäksi UKK-instituutin, SLU:n, VM:n ja Oulun lääninhallituksen edustajista. Työryhmä kokoontui kuusi kertaa keskustelemaan ja arvioimaan tiedolla johtamista valtion liikuntahallinnossa sekä kuulemaan keskeisten yhteistyökumppanitahojen - Nuori Suomi ry:n, Kuntaliitto ry:n, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen, LTS:n, Valtion liikuntaneuvoston sekä lääninhallitusten - asiantuntijoita. Lisäksi työryhmä vaihtoi ajatuksia tarvittaessa sähköpostin välityksellä. Tuloksena koottiin synteesi käydyistä keskusteluista, asiantuntijalausunnoista ja työryhmäkeskusteluissa käytetyistä taustamateriaaleista.
Työryhmän keskusteluissa pureuduttiin valtionhallinnon päätöksentekosykliin. Päätöksentekoon liittyvien tietotarpeiden määrittäminen on edellytyksenä sille, että tiedolla johtaminen voidaan toteuttaa osana strategista päätöksentekoa. Päätöksenteko on prosessi, jonka kuluessa tietotarpeet ovat vaihtelevia. Tiedon luokitteleminen on tehtävä monella erilaisella kriteerillä riippuen päätöksenteon luonteesta, sillä esimerkiksi asiayhteydestä johtuvaan nopeaan päätöksentekoon tarvittava ad hoc -tieto on luonteeltaan useimmiten erilaista kuin pitkäaikaiseen tai rutiininomaiseen päätösharkintaan tarvittava tieto. Tieto on usein myös niin sanottua hiljaista tietoa, jonka tunnistaminen ja dokumentointi ovat myös tärkeä osa päätöksenteon prosessia muuttuvassa toimintaympäristössä.
Lisäksi työryhmä määritteli, millaisilta aihealueilta liikunnan valtionhallinnossa ainakin tarvitaan tietoa kootusti. Tällaisia aihealueita ovat mm. liikunnan talous, tasa-arvo, liikunnan kansalaistoiminta, liikuntapaikkarakentaminen, lasten ja nuorten liikunta, terveysliikunta sekä liikunta-alan koulutus ja ammattilaiset.
Tiedolla johtamisen edistämiseksi työryhmä esittää liikunnan valtionhallinnossa
- yhteistyön tiivistämistä valtionhallinnon ja liikuntahallinnon alalla toimivien valtionhallinnon ulkopuolisten toimijoiden välillä
- tiedotuksen lisäämistä esimerkiksi sähköpostilistojen ja muiden tiedonvälitysjärjestelmien avulla,
- erityiskysymyksenä mahdollisen liikuntatiedon portaalin perustamista sekä
- liikunnan alan päätöksentekoon vaikuttava tietovarannon kokoamista nk. yhden napin alle.