Opetusministeriön hallinnonalan sektoritutkimuksen kehittämislinjaukset 2010
opetus- ja kulttuuriministeriö
16.02.2006
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:2This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-076-1Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli laatia opetusministeriön sektoritutkimusstrategia, ml. opetusministeriön hallinnonalan sektoritutkimustoiminnan kehittämislinjojen ja keskeisten suuntautumis- ja tarvealueiden määrittely ja ehdotusten laatiminen yhteistyöstä muiden hallinnonalojen kanssa sekä tarvittavan tutkimuskapasiteetin kehittämisestä.
Työryhmä ehdottaa, että
- opetusministeriön yksiköiden sektoritutkimustoiminnasta vastaamaan sekä osastojen ja koko ministeriön sektoritutkimustoimintaa koordinoimaan ja kehittämään nimetään vastuulliset virkamiehet,
- ministeriö käynnistää vuotuisten tutkimus- ja kehittämistoiminnan ohjelmien laatimisen,
- opetusministeriön sektoritutkimuksen ja muun tietopohjan kehittämisen osuus hallinnonalan menoista nostetaan nykyisestä keskimäärin noin 0,1 %:sta vuoteen 2010 mennessä keskimäärin 0,5 %:iin,
- sektoritutkimuksen suuntautumis- ja tarvealueet määritellään koko hallinnonalan lisäksi myös linjoittain ja alasektoreittain ja siinä korostetaan hallinnonalan toiminnan taloudellista ja yhteiskunnallista merkitystä, taloudellisuutta, vaikuttavuutta, tehokkuutta ja tuloksellisuutta sekä kansainvälistymistä,
- opetusministeriö liittää alaistensa tutkimuslaitosten ja tutkimusta harjoittavien laitosten tulossopimuksiin sektoritutkimuksenkehittämiseen liittyviä tavoitteita,
- opetusministeriö tukee rahoituksellaan yliopistojen sektoritutkimuksen tradition ja siihen pätevöityneen tutkijakunnan kehittymistä,
- opetusministeriö järjestää yhteisiä sektoritutkimuksen neuvottelu- ja keskustelutilaisuuksia sekä pitää yllä säännöllistä tiedonvaihtoa muiden hallinnonalojen kanssa,
- hallinnonala osallistuu kansainvälisten järjestöjen sektoritutkimushankkeisiin, suuntaa tutkimuksen tarjouspyyntöjä ulkomaisille tutkimuslaitoksille ja liittää rakennerahastorahoituksen nykyistä tiiviimmin muuhun sektoritutkimukseen,
- opetusministeriö teettää tutkimuksia, joilla kootaan ja analysoidaan hallinnonalan keskeisiin kehittämiskohteisiin liittyvää tutkimustietoa,
- opetusministeriö painottaa virkamiesten rekrytoinnissa tutkimustietoon liittyvää osaamista,
- opetusministeriö järjestää koulutusta sektoritutkimuksesta vastaaville henkilöille,
- opetushallinnon menettelytavat, joilla sektoritutkimusta toteutetaan, yhtenäistetään.
Työryhmä on aikatauluttanut ehdotustensa toteuttamisen vuosille 2005–2010. Raportissa linjataan strategian toteuttamisen lähiajan käytännön toimenpiteet. Liite 2 sisältää työryhmän valmisteleman, opetusministeriön valtion tiede- ja teknologianeuvostolle 30.9.2005 toimittaman hallinnonalan sektoritutkimuksen kehittämis- ja hyödyntämisohjelman.
Työryhmä ehdottaa, että
- opetusministeriön yksiköiden sektoritutkimustoiminnasta vastaamaan sekä osastojen ja koko ministeriön sektoritutkimustoimintaa koordinoimaan ja kehittämään nimetään vastuulliset virkamiehet,
- ministeriö käynnistää vuotuisten tutkimus- ja kehittämistoiminnan ohjelmien laatimisen,
- opetusministeriön sektoritutkimuksen ja muun tietopohjan kehittämisen osuus hallinnonalan menoista nostetaan nykyisestä keskimäärin noin 0,1 %:sta vuoteen 2010 mennessä keskimäärin 0,5 %:iin,
- sektoritutkimuksen suuntautumis- ja tarvealueet määritellään koko hallinnonalan lisäksi myös linjoittain ja alasektoreittain ja siinä korostetaan hallinnonalan toiminnan taloudellista ja yhteiskunnallista merkitystä, taloudellisuutta, vaikuttavuutta, tehokkuutta ja tuloksellisuutta sekä kansainvälistymistä,
- opetusministeriö liittää alaistensa tutkimuslaitosten ja tutkimusta harjoittavien laitosten tulossopimuksiin sektoritutkimuksenkehittämiseen liittyviä tavoitteita,
- opetusministeriö tukee rahoituksellaan yliopistojen sektoritutkimuksen tradition ja siihen pätevöityneen tutkijakunnan kehittymistä,
- opetusministeriö järjestää yhteisiä sektoritutkimuksen neuvottelu- ja keskustelutilaisuuksia sekä pitää yllä säännöllistä tiedonvaihtoa muiden hallinnonalojen kanssa,
- hallinnonala osallistuu kansainvälisten järjestöjen sektoritutkimushankkeisiin, suuntaa tutkimuksen tarjouspyyntöjä ulkomaisille tutkimuslaitoksille ja liittää rakennerahastorahoituksen nykyistä tiiviimmin muuhun sektoritutkimukseen,
- opetusministeriö teettää tutkimuksia, joilla kootaan ja analysoidaan hallinnonalan keskeisiin kehittämiskohteisiin liittyvää tutkimustietoa,
- opetusministeriö painottaa virkamiesten rekrytoinnissa tutkimustietoon liittyvää osaamista,
- opetusministeriö järjestää koulutusta sektoritutkimuksesta vastaaville henkilöille,
- opetushallinnon menettelytavat, joilla sektoritutkimusta toteutetaan, yhtenäistetään.
Työryhmä on aikatauluttanut ehdotustensa toteuttamisen vuosille 2005–2010. Raportissa linjataan strategian toteuttamisen lähiajan käytännön toimenpiteet. Liite 2 sisältää työryhmän valmisteleman, opetusministeriön valtion tiede- ja teknologianeuvostolle 30.9.2005 toimittaman hallinnonalan sektoritutkimuksen kehittämis- ja hyödyntämisohjelman.