Alueellisen audiovisuaalisen toiminnan kehittäminen
opetus- ja kulttuuriministeriö
19.12.2005
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2005:42This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-060-5Tiivistelmä
Alueellisen audiovisuaalisen politiikan kehittämistyöryhmän tehtävänä oli selvittää miten alueellista elokuva- ja audiovisuaalista toimintaa voidaan kehittää, millaisia rahoitusrakenteita tuotanto- ja kulttuuritoiminnan vahvistamiseksi tarvitaan, tuotantotoiminnan nykyvolyymi ja kasvukehitys vuoteen 2010 sekä alueellisten toimijoiden taloudelliset edellytykset toiminnan kehittämiseksi.
Elokuvakulttuurin edistämiseen suuntautuvien alueellisten elokuvakeskusten toiminta on ollut lähes muuttamatonta useiden vuosien ajan. Koko audiovisuaalinen ala on murrosvaiheessa elokuvien ja ohjelmien katsomis- ja käyttökulttuurien osalta, joissa heijastuvat digitaalisen kulttuurin ja teknologiakehityksen vaikutukset. Tämä muutos tulee huomioida elokuva- ja audiovisuaalisen kulttuurin eri osa-alueilla ja myös alueellisessa toiminnassa.
Alueellisten elokuvakeskusten tulisi painottaa omia vahvuusalueitaan ja terävöittää strategista otettaan mm. tehostamalla verkostoitumista alueella toimivien taiteenalojen järjestöjen ja/tai toimijoiden kanssa sekä alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi keskusten tulee aktivoida uusia kohderyhmiä toiminta-alueillaan.
Alueellisten tuotantoresurssikeskusten ja niiden kehittämisprojektien toimintakonsepti on painottunut alueiden ulkopuolelta tuotujen pitkien näytelmäelokuvien ja televisiodraamojen tuotantojen rahoittamiseen sekä tuotantopalveluiden tarjoamiseen tuotantoyhtiöille. Alueille ei ole muodostunut vahvaa omaa tuotantoa eikä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta alan yritystoimintaa.
Näiden keskusten arviot alueilla toteutettavista tuotantomääristä ovat epärealistisia. Toiminnan jatkuvuuden kannalta toimijoiden tulisi lisätä yhteistyötä seudun muiden audiovisuaalisen alan toimijoiden kanssa. Resursseja tulisi käyttää tehokkaammin paikallisiin tuotantoihin, kuten televisiotuotantoihin, mainoselokuviin, musiikkivideoihin ja pelituotantoon. Lisäksi toimijoiden tulisi pyrkiä maksimoimaan tuotantotilojen ja -laitteiden sekä muiden resurssien käyttöaste hyödyntämällä ympärivuotisesti alueellisia toimintoja.
Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi työryhmä ehdottaa mm. että 1) vuoden 2007 alusta alueellisten elokuvakeskusten toiminta-avustusmääräraha muutetaan valtakunnalliseksi alueellisten elokuva- ja audiovisuaalisten keskusten verkoston määrärahaksi ja määrärahan myöntöprosessia uudistetaan, 2) alueellista tuotantojen rahoittamista ja tuotantopalvelutoimintaa harjoittavat yhteisöt profiloituvat omille audiovisuaalisen alan vahvuusalueilleen, laativat selkeät strategiat ja liiketoimintasuunnitelmat toiminnan ylläpitämiseksi ja tuotantojen rahoittamiseksi, selvittävät mitkä ovat todelliset mahdollisuudet uusien alueellisten tuotantorahastojen perustamiseksi sekä muodostavat selkeän ja yksinkertaisen organisaatiorakenteen toimintansa perustaksi.
Elokuvakulttuurin edistämiseen suuntautuvien alueellisten elokuvakeskusten toiminta on ollut lähes muuttamatonta useiden vuosien ajan. Koko audiovisuaalinen ala on murrosvaiheessa elokuvien ja ohjelmien katsomis- ja käyttökulttuurien osalta, joissa heijastuvat digitaalisen kulttuurin ja teknologiakehityksen vaikutukset. Tämä muutos tulee huomioida elokuva- ja audiovisuaalisen kulttuurin eri osa-alueilla ja myös alueellisessa toiminnassa.
Alueellisten elokuvakeskusten tulisi painottaa omia vahvuusalueitaan ja terävöittää strategista otettaan mm. tehostamalla verkostoitumista alueella toimivien taiteenalojen järjestöjen ja/tai toimijoiden kanssa sekä alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi keskusten tulee aktivoida uusia kohderyhmiä toiminta-alueillaan.
Alueellisten tuotantoresurssikeskusten ja niiden kehittämisprojektien toimintakonsepti on painottunut alueiden ulkopuolelta tuotujen pitkien näytelmäelokuvien ja televisiodraamojen tuotantojen rahoittamiseen sekä tuotantopalveluiden tarjoamiseen tuotantoyhtiöille. Alueille ei ole muodostunut vahvaa omaa tuotantoa eikä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta alan yritystoimintaa.
Näiden keskusten arviot alueilla toteutettavista tuotantomääristä ovat epärealistisia. Toiminnan jatkuvuuden kannalta toimijoiden tulisi lisätä yhteistyötä seudun muiden audiovisuaalisen alan toimijoiden kanssa. Resursseja tulisi käyttää tehokkaammin paikallisiin tuotantoihin, kuten televisiotuotantoihin, mainoselokuviin, musiikkivideoihin ja pelituotantoon. Lisäksi toimijoiden tulisi pyrkiä maksimoimaan tuotantotilojen ja -laitteiden sekä muiden resurssien käyttöaste hyödyntämällä ympärivuotisesti alueellisia toimintoja.
Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi työryhmä ehdottaa mm. että 1) vuoden 2007 alusta alueellisten elokuvakeskusten toiminta-avustusmääräraha muutetaan valtakunnalliseksi alueellisten elokuva- ja audiovisuaalisten keskusten verkoston määrärahaksi ja määrärahan myöntöprosessia uudistetaan, 2) alueellista tuotantojen rahoittamista ja tuotantopalvelutoimintaa harjoittavat yhteisöt profiloituvat omille audiovisuaalisen alan vahvuusalueilleen, laativat selkeät strategiat ja liiketoimintasuunnitelmat toiminnan ylläpitämiseksi ja tuotantojen rahoittamiseksi, selvittävät mitkä ovat todelliset mahdollisuudet uusien alueellisten tuotantorahastojen perustamiseksi sekä muodostavat selkeän ja yksinkertaisen organisaatiorakenteen toimintansa perustaksi.