Tulliselvitysrikoksia koskeva lainsäädäntö. Tiivistelmä lausunnoista
Kanerva, Janne (2006-06-06)
Kanerva, Janne
oikeusministeriö
06.06.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-400-3Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 1.11.2005 työryhmän, jonka tehtäväksi annettiin selvittää tarve säätää rangaistavaksi tulliselvitysrikos. Työryhmän mietintö julkaistiin 3.3.2006 (oikeusministeriön työryhmämietintöjä 2006:3). Työryhmä ehdotti, että rikoslakiin lisätään uusi 46 a luku, jossa säädetään rangaistaviksi tulliselvitysrikos, törkeä tulliselvitysrikos ja lievä tulliselvitysrikos ja jossa törkeään tulliselvitysrikokseen liitetään oikeushenkilön rangaistusvastuu. Telekuuntelulupa voitaisiin myöntää törkeän tulliselvitysrikoksen tutkintaa varten. Tullirikkomusta koskevaa tullilain 42 §:ää ehdotettiin muutettavaksi.
Oikeusministeriö pyysi 9.3.2006 päivätyllä lausuntopyynnöllä 36 viranomaiselta, organisaatiolta ja asiantuntijalta kirjallisen lausunnon työryhmän mietinnöstä. Lausuntoja tuli 28. Lausuntotiivistelmän alussa olevassa johdannossa todetaan tarkemmin mietinnön ehdotukset sekä mainitaan lausunnon antaneet ja antamatta jättäneet tahot. Lausuntopalautetta käsitellään ensin yleisluonteisemmin ja sitten yksityiskohtaisemmin.
Lausunnonantajista enemmistö eli 16 kannattaa tulliselvitysrikossääntelyä. Niiden lisäksi muutamaa lausuntoa voidaan luonnehtia varaukselliseksi. Vastustavia lausuntoja on 10. Osa tulliselvitysrikosääntelyä kannattavista lausunnonantajista on puuttunut ehdotettujen säännösten yksityiskohtiin ja tehnyt niitä koskevia muutosehdotuksia.
Lausunnonantajista 15 on puuttunut ehdotetun sääntelyn yksityiskohtiin. Lausunnoissa esiin nostettuja kysymyksiä ovat
säännösten sijoituspaikka,
tunnusmerkistöjen vaikeaselkoisuus, laveus ja tulkinnanvaraisuus,
säännösten soveltamisalaan liittyvät epäselvyydet,
törkeästä huolimattomuudesta tehtyjen tekojen säätäminen rangaistavaksi,
rangaistusasteikkojen enimmäisrangaistukset,
oikeushenkilön rangaistusvastuun ulottuvuus,
telekuuntelun liittäminen törkeään tulliselvitysrikokseen ja
tullirikkomusta koskevan tullilain 42 §:n sisältö.
Oikeusministeriö pyysi 9.3.2006 päivätyllä lausuntopyynnöllä 36 viranomaiselta, organisaatiolta ja asiantuntijalta kirjallisen lausunnon työryhmän mietinnöstä. Lausuntoja tuli 28. Lausuntotiivistelmän alussa olevassa johdannossa todetaan tarkemmin mietinnön ehdotukset sekä mainitaan lausunnon antaneet ja antamatta jättäneet tahot. Lausuntopalautetta käsitellään ensin yleisluonteisemmin ja sitten yksityiskohtaisemmin.
Lausunnonantajista enemmistö eli 16 kannattaa tulliselvitysrikossääntelyä. Niiden lisäksi muutamaa lausuntoa voidaan luonnehtia varaukselliseksi. Vastustavia lausuntoja on 10. Osa tulliselvitysrikosääntelyä kannattavista lausunnonantajista on puuttunut ehdotettujen säännösten yksityiskohtiin ja tehnyt niitä koskevia muutosehdotuksia.
Lausunnonantajista 15 on puuttunut ehdotetun sääntelyn yksityiskohtiin. Lausunnoissa esiin nostettuja kysymyksiä ovat
säännösten sijoituspaikka,
tunnusmerkistöjen vaikeaselkoisuus, laveus ja tulkinnanvaraisuus,
säännösten soveltamisalaan liittyvät epäselvyydet,
törkeästä huolimattomuudesta tehtyjen tekojen säätäminen rangaistavaksi,
rangaistusasteikkojen enimmäisrangaistukset,
oikeushenkilön rangaistusvastuun ulottuvuus,
telekuuntelun liittäminen törkeään tulliselvitysrikokseen ja
tullirikkomusta koskevan tullilain 42 §:n sisältö.