Sakko- ja konfiskaatiopuitepäätösten täytäntöönpano
oikeusministeriö
28.04.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:11This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-398-8Tiivistelmä
Mietinnössä ehdotetaan, että säädettäisiin laki ns. sakkopuitepäätöksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten kansallisesta täytäntöönpanosta ja puitepäätöksen soveltamisesta sekä laki ns. konfiskaatiopuitepäätöksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten kansallisesta täytäntöönpanosta ja puitepäätöksen soveltamisesta. Laeilla pantaisiin täytäntöön kaksi Euroopan unionin puitepäätöstä. Nämä ovat Euroopan unionin jäsenvaltioiden 24 päivänä helmikuuta 2005 hyväksymä ns. sakkopuitepäätös (2005/214/YOS), sekä ns. konfiskaatiopuitepäätös, josta on saavutettu poliittinen yhteisymmärrys 8 päivänä kesäkuuta 2004. Puitepäätösten täytäntöönpanossa sovellettaisiin valtiosopimusten voimaansaattamisessa käytettyä tekniikkaa siten, että ehdotetut lait olisivat valtiosopimusten niin sanottujen sekamuotoisten voimaansaattamislakien kaltaisia sekamuotoisia täytäntöönpanolakeja. Täytäntöönpanolakien asiasisältöiset säännökset olisivat lähinnä menettelyä koskevia ja tarkentavia säännöksiä.
Puitepäätöksien mukaan jäsenvaltion on tunnustettava ja pantava alueellaan täytäntöön toisen jäsenvaltion viranomaisen määräämä puitepäätöksissä tarkoitettu seuraamus. Sakkopuitepäätös kattaa rikosasioissa määrätyt taloudelliset seuraamukset sekä taloudelliset seuraamukset sellaisista rikkomuksista, joissa henkilöllä on ollut tilaisuus saattaa asia erityisesti rikosasioissa toimivaltaisen tuomioistuimen käsiteltäväksi, sekä esimerkiksi tietyt oikeudenkäynnistä aiheutuneet kulut. Konfiskaatiopuitepäätös kattaa tuomioistuimien rikosasioissa määräämät menettämisseuraamukset.
Mietinnön mukaan puitepäätöksissä tarkoitetut seuraamukset pantaisiin täytäntöön sakon täytäntöönpanosta annetun lain mukaisessa järjestyksessä vastaavalla tavalla kuin kotimaiset sakot ja menettämisseuraamukset. Toimivaltainen viranomainen Suomessa olisi oikeusrekisterikeskus. Oikeusrekisterikeskus päättäisi toisen jäsenvaltion päätöksen tunnustamisesta ja täytäntöönpanoon ryhtymisestä. Oikeusrekisterikeskuksen päätökseen saisi hakea muutosta valittamalla Tampereen käräjäoikeuteen.
Mietinnössä ehdotetaan myös muutettavaksi lakia sakon täytäntöönpanosta sekä kansainvälisestä yhteistoiminnasta eräiden rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanossa annettua lakia.
Puitepäätöksien mukaan jäsenvaltion on tunnustettava ja pantava alueellaan täytäntöön toisen jäsenvaltion viranomaisen määräämä puitepäätöksissä tarkoitettu seuraamus. Sakkopuitepäätös kattaa rikosasioissa määrätyt taloudelliset seuraamukset sekä taloudelliset seuraamukset sellaisista rikkomuksista, joissa henkilöllä on ollut tilaisuus saattaa asia erityisesti rikosasioissa toimivaltaisen tuomioistuimen käsiteltäväksi, sekä esimerkiksi tietyt oikeudenkäynnistä aiheutuneet kulut. Konfiskaatiopuitepäätös kattaa tuomioistuimien rikosasioissa määräämät menettämisseuraamukset.
Mietinnön mukaan puitepäätöksissä tarkoitetut seuraamukset pantaisiin täytäntöön sakon täytäntöönpanosta annetun lain mukaisessa järjestyksessä vastaavalla tavalla kuin kotimaiset sakot ja menettämisseuraamukset. Toimivaltainen viranomainen Suomessa olisi oikeusrekisterikeskus. Oikeusrekisterikeskus päättäisi toisen jäsenvaltion päätöksen tunnustamisesta ja täytäntöönpanoon ryhtymisestä. Oikeusrekisterikeskuksen päätökseen saisi hakea muutosta valittamalla Tampereen käräjäoikeuteen.
Mietinnössä ehdotetaan myös muutettavaksi lakia sakon täytäntöönpanosta sekä kansainvälisestä yhteistoiminnasta eräiden rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanossa annettua lakia.