Valitusten käsittelyn nopeuttaminen yhteiskunnan ja alueiden kehittämisen kannalta merkittävissä asioissa
oikeusministeriö
07.10.2005
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2005:12This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-259-0Tiivistelmä
Pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelman mukaan oikeussuojan toimivuus maankäyttö- ja rakennusasioissa arvioidaan sekä selvitetään mahdollisuudet lainmuutoksin ja muin keinoin yhtäältä vähentää tarvetta valituksiin ja toisaalta nopeuttaa valitusten käsittelyä kiinnittäen erityisesti huomiota yhteiskunnan tai alueiden kehittämisen kannalta merkittävien asioiden/päätösten käsittelyaikoihin. Hallituksen iltakoulussa päätettiin 10.3.2004, että valitusten käsittelyn nopeuttamista koskevat toimenpiteet toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti.
Tähän väliraporttiin on koottu yhteenveto niistä toimenpiteistä, joihin eri viranomaistahoilla on ryhdytty. Jatkotyössään työryhmä arvioi eri toimenpiteiden vaikuttavuutta ja riittävyyttä tavoitteen toteuttamiseksi sekä pohtii lisäehdotusten tarpeellisuutta. Loppuraporttinsa työryhmän tulee antaa 30.9.2006.
Ympäristöministeriössä on maankäyttö- ja rakennuslain voimaantulon jälkeen tehty useita oppaita menettelyn kehittämiseksi kaavoitusasioissa. Suomen Kuntaliitto on pyrkinyt selvityksin ja ohjein edistämään maapoliittisten keinojen käyttämistä kunnissa riittävän kaavavarannon aikaansaamiseksi.
Suurten liikennehankkeiden investointiohjelman (vuosiksi 2004-2013) luomisella arvioidaan voitavan vaikuttaa myönteisesti hankkeiden toteuttamiseen. Myös valitusten aiheuttamia muutoksia toteuttamisaikatauluihin ja -mahdollisuuksiin voidaan ennakoida. Liikenne- ja viestintäministeriön sektorilla on ryhdytty myös kehittämään menettelyjä valitustarpeiden vähentämiseksi.
Hallinto-oikeuksien toimintaedellytyksiä on pyritty parantamaan kehittämällä tuomioistuinten virkarakennetta ns. tuomaripainotteisempaan suuntaan, päätösvaltaisia kokoonpanoja on esitetty joustavoitettavaksi vähentämällä yksittäisten päätösten tekoon osallistuvien lakimiesten määrää ja parantamalla asiantuntemusta kaava-asioissa.
Käsittelyajat kaava-asioissa ovat hallinto-oikeuksissa keskimäärin 12,5 kuukautta. Kaavoitusasioiden käsittelyn nopeuttamisen tarve on valtakunnallinen. Lisäksi käsittelyajat vaihtelevat eri hallinto-oikeuksien välillä suuresti. Yhtenä ratkaisevana syynä valitusten käsittelyaikojen pituuteen on ollut hallinto-oikeuksien henkilöstöresurssien riittämättömyys. Mikäli muut toteutetut tai suunnitteilla olevat kehittämistoimet osoittautuvat riittämättömiksi, tulee työryhmän mielestä henkilöstöä lisätä.
Hallinto-oikeuksien työmenetelmien kehittämisellä on tärkeä merkitys käsittelyaikoihin. Onnistuneiden työmenetelmien käyttöönottamisella kaikissa hallinto-oikeuksissa voitaisiin ainakin osaksi supistaa eri hallinto-oikeuksien välillä olevaa suurta vaihtelua käsittelyajoissa.
Valituslupajärjestelmän tarkistamista selvitetään parhaillaan toisessa työryhmässä hallintoneuvos Lauri Tarastin johdolla.
Tähän väliraporttiin on koottu yhteenveto niistä toimenpiteistä, joihin eri viranomaistahoilla on ryhdytty. Jatkotyössään työryhmä arvioi eri toimenpiteiden vaikuttavuutta ja riittävyyttä tavoitteen toteuttamiseksi sekä pohtii lisäehdotusten tarpeellisuutta. Loppuraporttinsa työryhmän tulee antaa 30.9.2006.
Ympäristöministeriössä on maankäyttö- ja rakennuslain voimaantulon jälkeen tehty useita oppaita menettelyn kehittämiseksi kaavoitusasioissa. Suomen Kuntaliitto on pyrkinyt selvityksin ja ohjein edistämään maapoliittisten keinojen käyttämistä kunnissa riittävän kaavavarannon aikaansaamiseksi.
Suurten liikennehankkeiden investointiohjelman (vuosiksi 2004-2013) luomisella arvioidaan voitavan vaikuttaa myönteisesti hankkeiden toteuttamiseen. Myös valitusten aiheuttamia muutoksia toteuttamisaikatauluihin ja -mahdollisuuksiin voidaan ennakoida. Liikenne- ja viestintäministeriön sektorilla on ryhdytty myös kehittämään menettelyjä valitustarpeiden vähentämiseksi.
Hallinto-oikeuksien toimintaedellytyksiä on pyritty parantamaan kehittämällä tuomioistuinten virkarakennetta ns. tuomaripainotteisempaan suuntaan, päätösvaltaisia kokoonpanoja on esitetty joustavoitettavaksi vähentämällä yksittäisten päätösten tekoon osallistuvien lakimiesten määrää ja parantamalla asiantuntemusta kaava-asioissa.
Käsittelyajat kaava-asioissa ovat hallinto-oikeuksissa keskimäärin 12,5 kuukautta. Kaavoitusasioiden käsittelyn nopeuttamisen tarve on valtakunnallinen. Lisäksi käsittelyajat vaihtelevat eri hallinto-oikeuksien välillä suuresti. Yhtenä ratkaisevana syynä valitusten käsittelyaikojen pituuteen on ollut hallinto-oikeuksien henkilöstöresurssien riittämättömyys. Mikäli muut toteutetut tai suunnitteilla olevat kehittämistoimet osoittautuvat riittämättömiksi, tulee työryhmän mielestä henkilöstöä lisätä.
Hallinto-oikeuksien työmenetelmien kehittämisellä on tärkeä merkitys käsittelyaikoihin. Onnistuneiden työmenetelmien käyttöönottamisella kaikissa hallinto-oikeuksissa voitaisiin ainakin osaksi supistaa eri hallinto-oikeuksien välillä olevaa suurta vaihtelua käsittelyajoissa.
Valituslupajärjestelmän tarkistamista selvitetään parhaillaan toisessa työryhmässä hallintoneuvos Lauri Tarastin johdolla.