Esitys laiksi vanginkuljetuksesta
oikeusministeriö
11.07.2003
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2003:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-178-0Tiivistelmä
Oikeusministeriön ja sisäasiainministeriön asettama Vanginkuljetustyöryhmä sai ehdotuksensa valmiiksi 31 päivänä toukokuuta 2003. Mietintö sisältää ehdotukset uudeksi vanginkuljetuslaiksi sekä laiksi turvatarkastuksista tuomioistuimissa annetun lain muuttamisesta.
Työryhmän ehdotuksen tavoitteena on luoda edellytykset kehittää sellainen vanginkuljetusjärjestelmä, joka toimi tehokkaasti, taloudellisesti, nopeasti ja turvallisesti sekä kuljetettavan henkilön lain- ja asianmukaisen kohtelun ja olosuhteet huomioon ottaen. Ehdotus sisältää kolme vaihtoehtoista mallia toteuttaa vanginkuljetustehtävien työnjako vankeinhoitolaitoksen, poliisin, rajavartiolaitoksen sekä tullilaitoksen välillä.
Tavoitetilana pidettävän A-vaihtoehdon mukaan vankeinhoitolaitos huolehtisi vankeinhoitolaitokseen kuuluvien laitosten välisistä kuljetuksista, rangaistusten täytäntöönpanoon liittyvistä kuljetuksista sekä tutkintavankeuden toimeenpanoon liittyvistä kuljetuksista siltä osin kuin on kyse vankeinhoitolaitokselle kuuluvan tutkintavankeuden toimeenpanoon liittyvästä kuljetuksesta. Poliisi huolehtisi rikosten esitutkintaan liittyvistä kuljetuksista, etsintäkuulutusten nojalla kiinniotettujen toimittamisesta asianomaisen viranomaisen huostaan, poliisin säilytettävänä olevan tutkintavangin tutkintavankeuden toimeenpanoon liittyvistä kuljetuksista sekä muista sille kuuluvista, virka-apuna suoritettavista kuljetuksista. Rajavartiolaitos ja tullilaitos huolehtisivat omaan toimintaansa liittyvästä vapautensa menettäneiden kuljettamisesta. Tarkoituksenmukaisuussyistä asianomaiset ministeriöt voisivat sopia edellä olevasta säännöksestä poikkeavasta tehtävien jaosta. Lisäksi oikeusministeriö voisi määrätä tuomioistuinten osallistumisesta vapautensa menettäneiden vartiointiin tuomioistuimessa. Tämän vaihtoehdon toteuttaminen edellyttäisi sitä, että uusia tehtäviä saavien viranomaisten tulee saada uutta tilannetta vastaavat lisäresurssit. B-vaihtoehdossa säilytettäisiin nykyisen vanginkuljetusasetuksen mukainen tehtävienjako. Tätä täydennettäisiin mahdollisuudella määrätä tuomioistuin osallistumaan vapautensa menettäneiden vartiointiin tuomioistuimessa. C-vaihtoehdossa säilytettäisiin nykyisen vanginkuljetusasetuksen mukainen tehtävienjako sellaisenaan.
Työryhmän ehdotuksen tavoitteena on luoda edellytykset kehittää sellainen vanginkuljetusjärjestelmä, joka toimi tehokkaasti, taloudellisesti, nopeasti ja turvallisesti sekä kuljetettavan henkilön lain- ja asianmukaisen kohtelun ja olosuhteet huomioon ottaen. Ehdotus sisältää kolme vaihtoehtoista mallia toteuttaa vanginkuljetustehtävien työnjako vankeinhoitolaitoksen, poliisin, rajavartiolaitoksen sekä tullilaitoksen välillä.
Tavoitetilana pidettävän A-vaihtoehdon mukaan vankeinhoitolaitos huolehtisi vankeinhoitolaitokseen kuuluvien laitosten välisistä kuljetuksista, rangaistusten täytäntöönpanoon liittyvistä kuljetuksista sekä tutkintavankeuden toimeenpanoon liittyvistä kuljetuksista siltä osin kuin on kyse vankeinhoitolaitokselle kuuluvan tutkintavankeuden toimeenpanoon liittyvästä kuljetuksesta. Poliisi huolehtisi rikosten esitutkintaan liittyvistä kuljetuksista, etsintäkuulutusten nojalla kiinniotettujen toimittamisesta asianomaisen viranomaisen huostaan, poliisin säilytettävänä olevan tutkintavangin tutkintavankeuden toimeenpanoon liittyvistä kuljetuksista sekä muista sille kuuluvista, virka-apuna suoritettavista kuljetuksista. Rajavartiolaitos ja tullilaitos huolehtisivat omaan toimintaansa liittyvästä vapautensa menettäneiden kuljettamisesta. Tarkoituksenmukaisuussyistä asianomaiset ministeriöt voisivat sopia edellä olevasta säännöksestä poikkeavasta tehtävien jaosta. Lisäksi oikeusministeriö voisi määrätä tuomioistuinten osallistumisesta vapautensa menettäneiden vartiointiin tuomioistuimessa. Tämän vaihtoehdon toteuttaminen edellyttäisi sitä, että uusia tehtäviä saavien viranomaisten tulee saada uutta tilannetta vastaavat lisäresurssit. B-vaihtoehdossa säilytettäisiin nykyisen vanginkuljetusasetuksen mukainen tehtävienjako. Tätä täydennettäisiin mahdollisuudella määrätä tuomioistuin osallistumaan vapautensa menettäneiden vartiointiin tuomioistuimessa. C-vaihtoehdossa säilytettäisiin nykyisen vanginkuljetusasetuksen mukainen tehtävienjako sellaisenaan.