Ahvenanmaalla toimivan valtion henkilöstön kielitaitovaatimukset
oikeusministeriö
27.01.2004
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2004:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-163-2Tiivistelmä
Mietinnössä ehdotetaan annettavaksi Ahvenanmaan maakunnan suostumuksella valtioneuvoston asetus Ahvenanmaan maakunnassa valtion palveluksessa olevilta vaadittavasta kielitaidosta. Ahvenanmaan itsehallintolaissa on tätä edellyttävä säännös. Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettu uusi laki (424/2003) ei ole sovellettavissa Ahvenanmaalla, mutta annettavan asetuksen säännöksiä tulisi sopeuttaa lakiin.
Ehdotetussa asetuksessa tehdään selvä ero asetuksessa säädettyjen muodollisten kelpoisuusvaatimusten ja käytännössä palvelukseen ottamisessa vaadittavan todellisen kielitaidon välillä.
Muodollinen kelpoisuusvaatimus olisi ehdotuksen mukaan ruotsin kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä suomen kielen tyydyttävä ymmärtämisen taito, jos korkeakoulututkinto on lain tai asetuksen mukaan viran yleisenä kelpoisuusvaatimuksena. Tuomarinvirkaan suomen kieltä koskeva vaatimus olisi hieman korkeampi - siihen edellytetään suomen kielen tyydyttävä ymmärtämisen taito ja tyydyttävä suullinen taito.
Muihin virkoihin, joihin korkeakoulututkinto ei ole kelpoisuusvaatimuksena, ei edellytettäisi muodollisia kieltä koskevia kelpoisuusvaatimuksia. Näitä virkoja koskisi yleinen säännös siitä, että hakijalla on oltava työtehtävien vaatima kielitaito ottamalla huomioon, että maakunta on yksikielisesti ruotsinkielinen ja että valtion ja maakunnan viranomaisten sekä kunnallishallinnon virkakieli on ruotsi.
Asetukseen sisältyy säännökset velvollisuudesta ilmoittaa kielitaitoa koskevista vaatimuksista sekä säännökset kielitaidon tarkistamisesta palvelukseen otettaessa ja erivapauden myöntämisestä. Nämä säännökset vastaavat valtakunnan lain säännöksiä.
Ehdotetussa asetuksessa tehdään selvä ero asetuksessa säädettyjen muodollisten kelpoisuusvaatimusten ja käytännössä palvelukseen ottamisessa vaadittavan todellisen kielitaidon välillä.
Muodollinen kelpoisuusvaatimus olisi ehdotuksen mukaan ruotsin kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä suomen kielen tyydyttävä ymmärtämisen taito, jos korkeakoulututkinto on lain tai asetuksen mukaan viran yleisenä kelpoisuusvaatimuksena. Tuomarinvirkaan suomen kieltä koskeva vaatimus olisi hieman korkeampi - siihen edellytetään suomen kielen tyydyttävä ymmärtämisen taito ja tyydyttävä suullinen taito.
Muihin virkoihin, joihin korkeakoulututkinto ei ole kelpoisuusvaatimuksena, ei edellytettäisi muodollisia kieltä koskevia kelpoisuusvaatimuksia. Näitä virkoja koskisi yleinen säännös siitä, että hakijalla on oltava työtehtävien vaatima kielitaito ottamalla huomioon, että maakunta on yksikielisesti ruotsinkielinen ja että valtion ja maakunnan viranomaisten sekä kunnallishallinnon virkakieli on ruotsi.
Asetukseen sisältyy säännökset velvollisuudesta ilmoittaa kielitaitoa koskevista vaatimuksista sekä säännökset kielitaidon tarkistamisesta palvelukseen otettaessa ja erivapauden myöntämisestä. Nämä säännökset vastaavat valtakunnan lain säännöksiä.