Ehdotus uudeksi valmiuslaiksi
oikeusministeriö
16.12.2005
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2005:2This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-137-3Tiivistelmä
Valmiuslakitoimikunnan mietintö sisältää ehdotuksen hallituksen esitykseksi valmiuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Valmiuslainsäädännön uudistamisella on ollut kaksi päätavoitetta. Ensinnäkin tarkoituksena on ollut saattaa laki kaikilta osiltaan vuoden 2000 perustuslain vaatimukset täyttäväksi. Toisena tavoitteena valmiuslain uudistamisessa on ollut ajanmukaistaa viranomaisten toimivaltuuksia.
Valmiuslain toimivaltuuksia voidaan soveltaa vain poikkeusolojen aikana. Merkittävin tarkistus lain poikkeusolomääritelmään olisi vaikutuksiltaan erittäin vakavaa suuronnettomuutta vastaavan hyvin laajalle levinneen vaarallisen tartuntataudin lisääminen lainkohtaan.
Valmiuslain soveltamisen aloittamista koskevaa päätöksentekomenettelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, että valmiuslain mukaiset toimivaltuudet otettaisiin käyttöön valtioneuvoston asetuksella eikä tasavallan presidentin asetuksella, kuten nykyisessä laissa. Ennen tämän ns. käyttöönottoasetuksen antamista on valtioneuvoston, yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa, todettava maassa vallitsevan poikkeusolot.
Valmiuslain toimivaltuuksia koskevassa sääntelyssä yleinen muutospiirre on se, että säännösten kirjoitustapaa on täsmennetty. Toimivaltuuksien sääntelyn tarkentaminen merkitsee sekä rajoitustoimenpiteiden että rajoitusten kohteiden aikaisempaa yksityiskohtaisempaa sääntelyä.
Valmiuslakia koskeva hallituksen esitys olisi tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2006. Jos uuden valmiuslain ja siihen liittyvän lainsäädännön käsittely jää vaalikauden loppupuolelle, voisi uusi valmiuslaki tulla voimaan 1.9.2007.
Valmiuslainsäädännön uudistamisella on ollut kaksi päätavoitetta. Ensinnäkin tarkoituksena on ollut saattaa laki kaikilta osiltaan vuoden 2000 perustuslain vaatimukset täyttäväksi. Toisena tavoitteena valmiuslain uudistamisessa on ollut ajanmukaistaa viranomaisten toimivaltuuksia.
Valmiuslain toimivaltuuksia voidaan soveltaa vain poikkeusolojen aikana. Merkittävin tarkistus lain poikkeusolomääritelmään olisi vaikutuksiltaan erittäin vakavaa suuronnettomuutta vastaavan hyvin laajalle levinneen vaarallisen tartuntataudin lisääminen lainkohtaan.
Valmiuslain soveltamisen aloittamista koskevaa päätöksentekomenettelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, että valmiuslain mukaiset toimivaltuudet otettaisiin käyttöön valtioneuvoston asetuksella eikä tasavallan presidentin asetuksella, kuten nykyisessä laissa. Ennen tämän ns. käyttöönottoasetuksen antamista on valtioneuvoston, yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa, todettava maassa vallitsevan poikkeusolot.
Valmiuslain toimivaltuuksia koskevassa sääntelyssä yleinen muutospiirre on se, että säännösten kirjoitustapaa on täsmennetty. Toimivaltuuksien sääntelyn tarkentaminen merkitsee sekä rajoitustoimenpiteiden että rajoitusten kohteiden aikaisempaa yksityiskohtaisempaa sääntelyä.
Valmiuslakia koskeva hallituksen esitys olisi tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2006. Jos uuden valmiuslain ja siihen liittyvän lainsäädännön käsittely jää vaalikauden loppupuolelle, voisi uusi valmiuslaki tulla voimaan 1.9.2007.