Arbetsgruppen för översvämningsskador
maa- ja metsätalousministeriö
18.05.2006
Julkaisusarja:
Jord- och skogsbruksministeriets arbetsgruppspromemoria 16a/2006This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-293-XTiivistelmä
Jord- och skogsbruksministeriet tillsatte 28.1.2005 en arbetsgrupp för att bereda en reform av bestämmelserna om ersättningar för skador av exceptionella översvämningar. Arbetsgruppen antog namnet arbetsgruppen för översvämningsskador. Målet för arbetsgruppens arbete var att revidera lagstiftningen om ersättning för skador som orsakas av exceptionella översvämningar så, att behandlingen av ersättningsansökningar för översvämningsskador blir enklare och snabbare än nu och grunderna för skadeersättning entydiga. Därtill hade arbetsgruppen i uppgift att klarlägga alternativa metoder för ersättande av översvämningsskador och revideringsbehoven i lagstiftningen.
Arbetsgruppen har utrett möjligheten att använda fonder som står utanför statsbudgeten vid ersättandet av översvämningsskador, försäkringsbolagens möjligheter att ersätta översvämningsskador, det inbördes förhållandet mellan bestämmelserna om översvämningsskador och skördeskador samt förfarandena för ersättning för översvämningsskador i andra länderna. Arbetsgruppen har också granskat olika alternativ till förfaringssätt vid ersättandet av översvämningsskador.
På basis av utredningen har arbetsgruppen kommit fram till att föreslå att ersättningar för översvämningsskador på byggnader och i dem befintligt lösöre skall ordnas genom att en översvämningsförsäkring ansluts till brandförsäkringarna för fastigheter. Arbetsgruppen föreslår att lagen om ersättande av skador som förorsakats av exceptionella översvämningar upphävs och att en ny lag om översvämningsförsäkring samtidigt stiftas. Arbetsgruppen har utarbetat en inledande skiss till innehållet i och uppbyggnaden av lagen om översvämningsförsäkring. Lagen föreslås ha en bestämd giltighetstid, t.ex. 8–12 år, varefter försäkringsbolagen beräknas ha tillräckligt statistikunderlag och tillräcklig erfarenhet för att kunna försäkra riskerna för exceptionella översvämningar. Således skall försäkringsmarknaden enligt förslaget regleras i lagstiftningen endast så länge som det anses nödvändigt för att få till stånd ett tillräckligt försäkringsskydd och en adekvat försäkringsmarknad.
Utöver skador som orsakas av i lagen definierade exceptionella översvämningar i vattendrag, skall översvämningsförsäkringen täcka skador som beror på att havsvattenståndet höjs exceptionellt, på exceptionellt kraftiga regn samt på översvämningar i diken och andra fåror som är mindre än vattendrag. Ersättningar för översvämningsskador skall alltså enligt förslaget betalas mer täckande än enligt det gällande statliga ersättningssystemet och kretsen ersättningsberättigade är större.
Arbetsgruppen föreslår vidare att lagen om skördeskador och lagen om enskilda vägar ändras. Arbetsgruppen anser, att det med tanke på enhetligheten i ersättningssystemet och enkelheten i förfarandet är ändamålsenligt att flytta bestämmelserna om översvämningsskador på trädgårdsprodukter och bärgad skörd till lagen om skördeskador. På samma sätt är det ändamålsenligt att flytta bestämmelsen om översvämningsskador på enskilda vägar med tillhörande anläggningar och anordningar till lagen om enskilda vägar, som redan nu innehåller bestämmelser om statsbidrag till enskilda vägar.
Översvämningsskador på växande skogsbestånd, vilkas ersättande inte enligt förslaget ingår i den föreslagna försäkringsmodellen eller ovan nämnda lagar, skall ersättas enbart från skogsförsäkringen, som redan nu täcker dessa skador. Arbetsgruppen finner, att det är viktigt att fortsätta att utveckla översvämningsberedskapen och översvämningsskyddet när ersättningssystemet för översvämningsskador revideras. För att säkerställa en tillräcklig finansiering föreslår arbetsgruppen att den inbesparing som upplösningen av statens ersättningssystem medför, styrs till utvecklandet av hanteringen av översvämningsrisker.
Arbetsgruppen har utrett möjligheten att använda fonder som står utanför statsbudgeten vid ersättandet av översvämningsskador, försäkringsbolagens möjligheter att ersätta översvämningsskador, det inbördes förhållandet mellan bestämmelserna om översvämningsskador och skördeskador samt förfarandena för ersättning för översvämningsskador i andra länderna. Arbetsgruppen har också granskat olika alternativ till förfaringssätt vid ersättandet av översvämningsskador.
På basis av utredningen har arbetsgruppen kommit fram till att föreslå att ersättningar för översvämningsskador på byggnader och i dem befintligt lösöre skall ordnas genom att en översvämningsförsäkring ansluts till brandförsäkringarna för fastigheter. Arbetsgruppen föreslår att lagen om ersättande av skador som förorsakats av exceptionella översvämningar upphävs och att en ny lag om översvämningsförsäkring samtidigt stiftas. Arbetsgruppen har utarbetat en inledande skiss till innehållet i och uppbyggnaden av lagen om översvämningsförsäkring. Lagen föreslås ha en bestämd giltighetstid, t.ex. 8–12 år, varefter försäkringsbolagen beräknas ha tillräckligt statistikunderlag och tillräcklig erfarenhet för att kunna försäkra riskerna för exceptionella översvämningar. Således skall försäkringsmarknaden enligt förslaget regleras i lagstiftningen endast så länge som det anses nödvändigt för att få till stånd ett tillräckligt försäkringsskydd och en adekvat försäkringsmarknad.
Utöver skador som orsakas av i lagen definierade exceptionella översvämningar i vattendrag, skall översvämningsförsäkringen täcka skador som beror på att havsvattenståndet höjs exceptionellt, på exceptionellt kraftiga regn samt på översvämningar i diken och andra fåror som är mindre än vattendrag. Ersättningar för översvämningsskador skall alltså enligt förslaget betalas mer täckande än enligt det gällande statliga ersättningssystemet och kretsen ersättningsberättigade är större.
Arbetsgruppen föreslår vidare att lagen om skördeskador och lagen om enskilda vägar ändras. Arbetsgruppen anser, att det med tanke på enhetligheten i ersättningssystemet och enkelheten i förfarandet är ändamålsenligt att flytta bestämmelserna om översvämningsskador på trädgårdsprodukter och bärgad skörd till lagen om skördeskador. På samma sätt är det ändamålsenligt att flytta bestämmelsen om översvämningsskador på enskilda vägar med tillhörande anläggningar och anordningar till lagen om enskilda vägar, som redan nu innehåller bestämmelser om statsbidrag till enskilda vägar.
Översvämningsskador på växande skogsbestånd, vilkas ersättande inte enligt förslaget ingår i den föreslagna försäkringsmodellen eller ovan nämnda lagar, skall ersättas enbart från skogsförsäkringen, som redan nu täcker dessa skador. Arbetsgruppen finner, att det är viktigt att fortsätta att utveckla översvämningsberedskapen och översvämningsskyddet när ersättningssystemet för översvämningsskador revideras. För att säkerställa en tillräcklig finansiering föreslår arbetsgruppen att den inbesparing som upplösningen av statens ersättningssystem medför, styrs till utvecklandet av hanteringen av översvämningsrisker.