Maaseudun mikroyritysten kattavammat palvelut : Maaseudun mikroyritysten yrityspalveluiden seurantaryhmän väliraportti
Lataukset:
maa- ja metsätalousministeriö
12.06.2006
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 18/2006This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-280-8Tiivistelmä
Tämän raportin tarkoitus on esittää keinoja maaseudun mikroyrityksiin kohdistuvien rahoitustukijärjestelmien, osaamisen kehittämispalveluiden sekä niiden yhteensovittamiseen liittyvien keskeisten käytäntöjen kehittämiseksi sekä järjestelmien toimeenpanon ja eri viranomaisten välisen yhteistyön tehostamiseksi tulevalla rahoituskaudella 2007 - 2013. Tulevalla rahoituskaudella maaseutuohjelmasta voidaan rahoittaa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (EMR) tuella maaseutuasetuksen (1680/2005) mukaisesti maaseudun mikroyrityksiä toimialasta riippumatta. Rahoituspäätökset hankkeista tekee alueellinen työvoima- ja elinkeinokeskus (TE-keskus) uudistettavan maaseutuelinkeinojen rahoituslain mukaisesti.
Maaseudun yritysten, mukaan lukien mikroyritykset, rahoitustuki tulee kuulumaan myös yritystoiminnan tukemisesta annettavan uudistetun yritystukilain piiriin. Tämän lain mukaiset rahoituspäätökset tekee myös alueellinen TE-keskus. Myös TEKES:in ja Finnvera Oyj:n rahoitusta voidaan myöntää maaseudun mikroyrityksille. Osa tukijärjestelmistä on puhtaasti kansallisia, osaksi rahoitus on kytketty EU:n aluekehitysrahaston rahoittamiin alueellisiin tavoiteohjelmiin.
Nyt päättyvällä rahoituskaudella (2000 - 2006) MMM:n ja KTM:n yritystukijärjestelmät ovat olleet säädösperustaltaan melko yhtenäisiä ja yhteensä kattavia. Ongelmaksi on kuitenkin koettu joitakin KTM:n hallinnonalan käytäntöjä, kuten maaseudun mikroyritysten yritystoiminnan rahoittaminen tietyillä toimialoilla (esim. palveluala) sekä tapauksissa, joissa yrityksen ei ole katsottu laajentavan toimintaansa riittävästi. Ongelmaksi on myös koettu se, että eri rahoittajatahojen menettelytavat rahoitusprosessin eri vaiheissa ovat poikenneet toisistaan.
Maatilan yhteydessä toimivien mikroyritysten tukitaso on jatkossa tarkoituksenmukaista yhdenmukaistaa maaseutuasetuksen mukaisesti muitten maaseudun yritysten kanssa. Työnjaosta erin rahoitusjärjestelmien kesken maaseudun mikroyritysten rahoituksessa tulee jatkossa sopia TE-keskusten sisäisillä, osastojen välisillä menettelyillä, joissa samalla päätetään kuhunkin tapaukseen parhaiten soveltuvan rahoituslähteen käyttö ja hakemuksen esittelijän valinta alueellisten ohjelmien painotusten ja linjausten mukaisesti. Yrityspalveluiden välittäminen tulee toteuttaa jatkossa mahdollisimman laajasti seudullisten yrityspalveluiden (Seutu-YPP) tulevaa toimintamallia hyväksi käyttäen. Eri toimijoiden tulee tulevaisuudessa liittyä seudulliset yrityspalvelut kattavaan alueelliseen yhteistyösopimukseen tai toimia sen kautta määriteltyjen yhteisten käytäntöjen mukaisesti.
Työryhmän ehdotukset koskevat säädösten, TE-keskuksen osastojen menettelytapojen ja valintakriteerien yhdenmukaistamista, mikroyritysten rahoituksen kattavuuden parantamista, rahoitusresursseja, seudullisia yrityspalveluita sekä joitakin ongelmallisina pidettyjä toimialakysymyksiä. Ehdotusten toteutus tulee toimeenpanna välittömästi tulevan ohjelmakauden 2007 - 2013 ohjelmien valmistelussa ja käytännön toimeenpanossa vuodesta 2007 alkaen.
Maaseudun yritysten, mukaan lukien mikroyritykset, rahoitustuki tulee kuulumaan myös yritystoiminnan tukemisesta annettavan uudistetun yritystukilain piiriin. Tämän lain mukaiset rahoituspäätökset tekee myös alueellinen TE-keskus. Myös TEKES:in ja Finnvera Oyj:n rahoitusta voidaan myöntää maaseudun mikroyrityksille. Osa tukijärjestelmistä on puhtaasti kansallisia, osaksi rahoitus on kytketty EU:n aluekehitysrahaston rahoittamiin alueellisiin tavoiteohjelmiin.
Nyt päättyvällä rahoituskaudella (2000 - 2006) MMM:n ja KTM:n yritystukijärjestelmät ovat olleet säädösperustaltaan melko yhtenäisiä ja yhteensä kattavia. Ongelmaksi on kuitenkin koettu joitakin KTM:n hallinnonalan käytäntöjä, kuten maaseudun mikroyritysten yritystoiminnan rahoittaminen tietyillä toimialoilla (esim. palveluala) sekä tapauksissa, joissa yrityksen ei ole katsottu laajentavan toimintaansa riittävästi. Ongelmaksi on myös koettu se, että eri rahoittajatahojen menettelytavat rahoitusprosessin eri vaiheissa ovat poikenneet toisistaan.
Maatilan yhteydessä toimivien mikroyritysten tukitaso on jatkossa tarkoituksenmukaista yhdenmukaistaa maaseutuasetuksen mukaisesti muitten maaseudun yritysten kanssa. Työnjaosta erin rahoitusjärjestelmien kesken maaseudun mikroyritysten rahoituksessa tulee jatkossa sopia TE-keskusten sisäisillä, osastojen välisillä menettelyillä, joissa samalla päätetään kuhunkin tapaukseen parhaiten soveltuvan rahoituslähteen käyttö ja hakemuksen esittelijän valinta alueellisten ohjelmien painotusten ja linjausten mukaisesti. Yrityspalveluiden välittäminen tulee toteuttaa jatkossa mahdollisimman laajasti seudullisten yrityspalveluiden (Seutu-YPP) tulevaa toimintamallia hyväksi käyttäen. Eri toimijoiden tulee tulevaisuudessa liittyä seudulliset yrityspalvelut kattavaan alueelliseen yhteistyösopimukseen tai toimia sen kautta määriteltyjen yhteisten käytäntöjen mukaisesti.
Työryhmän ehdotukset koskevat säädösten, TE-keskuksen osastojen menettelytapojen ja valintakriteerien yhdenmukaistamista, mikroyritysten rahoituksen kattavuuden parantamista, rahoitusresursseja, seudullisia yrityspalveluita sekä joitakin ongelmallisina pidettyjä toimialakysymyksiä. Ehdotusten toteutus tulee toimeenpanna välittömästi tulevan ohjelmakauden 2007 - 2013 ohjelmien valmistelussa ja käytännön toimeenpanossa vuodesta 2007 alkaen.