Behörigheten mellan riket och landskapet Åland gällande jordbrukets olika stödformer. Slutrapport
maa- ja metsätalousministeriö
2006
Julkaisusarja:
Jord- och skogsbruksministeriets arbetsgruppspromemoria 2/2006This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-254-9Tiivistelmä
Jord- och skogsbruksministeriet tillsatte 20.8.2004 en arbetsgrupp med uppgift att utreda och uppgöra förslag till behörighetsfördelningen mellan riket och landskapet Åland gällande tilläggsdelen till jordbrukets miljöstöd och andra liknande nuvarande och framtida stödformer. Arbetsgruppen har inriktat sig på att granska behörigheten närmast med tanke på den år 2003 förverkligade reformen av jordbrukspolitiken och den kommande programperioden 2007-2013.
Arbetsgruppen anser att åtgärder som regleras av EU:s förordning om landsbygdsutveckling i huvudsak skall anses tillhöra landskapet Ålands lagstiftningsbehörighet, och att sådana åtgärder som regleras av EU:s förordning om gårdsstöd i huvudsak skall anses höra till rikets lagstiftningsbehörighet. Eftersom den nationella tilläggdelen till miljöstödet respektive LFA-stödet ingår i de åtgärder som avses i EU:s landsbygdsförordning skall landskapet anses vara behörigt beträffande ibruktagandet av dessa tilläggsdelar. På grund av detta föreslår arbetsgruppen att landskapet skall administrera och finansiera tilläggsdelen till miljöstödet och LFA-stödet till åländska jordbrukare under den kommande programperioden, dvs. från och med år 2007. Dessutom förslår arbetsgruppen att Ålands andel av betalningsbefogenheterna för tilläggsdelen till miljöstödet, för vilka EU har fastslagit ett nationellt maximibelopp, skall motsvara det belopp som utbetalas åt landskapet år 2006.
EU:s medlemsstater avtalade i slutet av år 2005 om de nationella finansieringsramarna för de medel som reserverats för landsbygdsutveckling under den kommande perioden. Fördelningen mellan riket och landskapet Åland är en nationell angelägenhet. Arbetsgruppen föreslår att landskapets andel av den ovan nämnda EU-finansieringsramen skall definieras på basen av landskapets andel under den nuvarande perioden. En del av de EU-finansierade direkta stöden skärs ned och samlas i EU:s gemensamma kassa, varefter dessa medel överförs till medlemsstaterna för att användas för utveckling av landsbygden. Arbetsgruppen föreslår att landskapets andel av dessa s.k. moduleringsmedel skall motsvara landskapets andel av den summa som Finland genererat till EU:s totala belopp.
Arbetsgruppen har vidare gjort några förslag gällande utveckling av samarbetet mellan rikets och landskapets myndigheter; i samband med ändringar i stödsystemen bör behörighetsfrågan utan dröjsmål behandlas i ett permanent samarbetsorgan som föreslås bli inrättat för detta ändamål. Dessutom föreslås att en skild arbetsgrupp tillsätts för att utarbeta ett system för administration av stöd ur landsbygdsfonden under perioden 2007-2013. Landskapsregeringen bör vara representerad i det nationella landsbygdsnätverket och i den koordinationsgrupp som avses i artikel 23 i EU:s förordning om gårdsstöd.
Arbetsgruppens mandat har inte inkluderat uppgörande av förslag om revidering av behörighetsbestämmelserna i självstyrelselagen. Eftersom nödvändigheten av en sådan revidering blivit uppenbar under arbetets gång föreslår arbetsgruppen att rikets och landskapets myndigheter i ett annat sammanhang granskar självstyrelselagens bestämmelser om behörigheten för landsbygds- och jordbruksfrågor.
Arbetsgruppen anser att åtgärder som regleras av EU:s förordning om landsbygdsutveckling i huvudsak skall anses tillhöra landskapet Ålands lagstiftningsbehörighet, och att sådana åtgärder som regleras av EU:s förordning om gårdsstöd i huvudsak skall anses höra till rikets lagstiftningsbehörighet. Eftersom den nationella tilläggdelen till miljöstödet respektive LFA-stödet ingår i de åtgärder som avses i EU:s landsbygdsförordning skall landskapet anses vara behörigt beträffande ibruktagandet av dessa tilläggsdelar. På grund av detta föreslår arbetsgruppen att landskapet skall administrera och finansiera tilläggsdelen till miljöstödet och LFA-stödet till åländska jordbrukare under den kommande programperioden, dvs. från och med år 2007. Dessutom förslår arbetsgruppen att Ålands andel av betalningsbefogenheterna för tilläggsdelen till miljöstödet, för vilka EU har fastslagit ett nationellt maximibelopp, skall motsvara det belopp som utbetalas åt landskapet år 2006.
EU:s medlemsstater avtalade i slutet av år 2005 om de nationella finansieringsramarna för de medel som reserverats för landsbygdsutveckling under den kommande perioden. Fördelningen mellan riket och landskapet Åland är en nationell angelägenhet. Arbetsgruppen föreslår att landskapets andel av den ovan nämnda EU-finansieringsramen skall definieras på basen av landskapets andel under den nuvarande perioden. En del av de EU-finansierade direkta stöden skärs ned och samlas i EU:s gemensamma kassa, varefter dessa medel överförs till medlemsstaterna för att användas för utveckling av landsbygden. Arbetsgruppen föreslår att landskapets andel av dessa s.k. moduleringsmedel skall motsvara landskapets andel av den summa som Finland genererat till EU:s totala belopp.
Arbetsgruppen har vidare gjort några förslag gällande utveckling av samarbetet mellan rikets och landskapets myndigheter; i samband med ändringar i stödsystemen bör behörighetsfrågan utan dröjsmål behandlas i ett permanent samarbetsorgan som föreslås bli inrättat för detta ändamål. Dessutom föreslås att en skild arbetsgrupp tillsätts för att utarbeta ett system för administration av stöd ur landsbygdsfonden under perioden 2007-2013. Landskapsregeringen bör vara representerad i det nationella landsbygdsnätverket och i den koordinationsgrupp som avses i artikel 23 i EU:s förordning om gårdsstöd.
Arbetsgruppens mandat har inte inkluderat uppgörande av förslag om revidering av behörighetsbestämmelserna i självstyrelselagen. Eftersom nödvändigheten av en sådan revidering blivit uppenbar under arbetets gång föreslår arbetsgruppen att rikets och landskapets myndigheter i ett annat sammanhang granskar självstyrelselagens bestämmelser om behörigheten för landsbygds- och jordbruksfrågor.