Suomen Leader+ -ohjelma
maa- ja metsätalousministeriö
2001
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja 9/2001This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-056-2Tiivistelmä
Ohjelmakaudella 2000–2006 Suomessa toteutettavat rakennerahasto-ohjelmat ovat tavoite 1, 2 ja 3, sekä yhteisöaloitteet LEADER+, INTERREG III, EQUAL ja URBAN. Lisäksi toteutetaan horisontaalista ja alueellista maaseudun kehittämisohjelmaa, joita rahoitetaan Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosastosta. Ahvenanmaan maakunnassa toteutetaan omaa maaseudun kehittämisohjelmaa.
Horisontaalista maaseudun kehittämisohjelmaa toteutetaan kaikilla Suomen maaseutualueilla. Lisäksi kaikilla Suomen maaseutualueilla toteutetaan joko tavoite 1 -ohjelmaa (Pohjois- ja Itä-Suomessa) tai alueellista maaseudun kehittämisohjelmaa (Länsi- ja Etelä-Suomessa). Myös tavoite 2 ja 3 -ohjelmissa sekä INTERREG III ja EQUAL-yhteisöaloitteissa on maaseutualueille suuntautuvia toimenpiteitä.
LEADER+ -ohjelma ei ole sidottu minkään muun maaseudun kehittämisohjelman toiminta-alueeseen, toisin kuin LEADER II -ohjelma, joka täydensi tavoite 5b ja 6 -ohjelmia vastaavilla alueilla. Näin ollen LEADER+ -yhteisöaloitetta toteuttavia paikallisia toimintaryhmiä voidaan rahoittaa millä tahansa Suomen maaseutualueella. Paikallisia toimintaryhmiä toimiikin jo lähes kaikilla Suomen maaseutualueilla, mutta vain osa näistä saa rahoituksensa LEADER+ -ohjelmasta. Paikalliset toimintaryhmät kaikilta Suomen maaseutualueilta ovat siis voineet hakea LEADER+ -ohjelmaan tasavertaisina. Ryhmien valinta perustuu siihen, miten ne täyttävät kehittämissuunnitelmissaan luvussa 7 esitetyt valintakriteerit ja yleiset kelpoisuusedellytykset.
Horisontaalista maaseudun kehittämisohjelmaa toteutetaan kaikilla Suomen maaseutualueilla. Lisäksi kaikilla Suomen maaseutualueilla toteutetaan joko tavoite 1 -ohjelmaa (Pohjois- ja Itä-Suomessa) tai alueellista maaseudun kehittämisohjelmaa (Länsi- ja Etelä-Suomessa). Myös tavoite 2 ja 3 -ohjelmissa sekä INTERREG III ja EQUAL-yhteisöaloitteissa on maaseutualueille suuntautuvia toimenpiteitä.
LEADER+ -ohjelma ei ole sidottu minkään muun maaseudun kehittämisohjelman toiminta-alueeseen, toisin kuin LEADER II -ohjelma, joka täydensi tavoite 5b ja 6 -ohjelmia vastaavilla alueilla. Näin ollen LEADER+ -yhteisöaloitetta toteuttavia paikallisia toimintaryhmiä voidaan rahoittaa millä tahansa Suomen maaseutualueella. Paikallisia toimintaryhmiä toimiikin jo lähes kaikilla Suomen maaseutualueilla, mutta vain osa näistä saa rahoituksensa LEADER+ -ohjelmasta. Paikalliset toimintaryhmät kaikilta Suomen maaseutualueilta ovat siis voineet hakea LEADER+ -ohjelmaan tasavertaisina. Ryhmien valinta perustuu siihen, miten ne täyttävät kehittämissuunnitelmissaan luvussa 7 esitetyt valintakriteerit ja yleiset kelpoisuusedellytykset.