Metsäalan koulutuksen tuottamat kansainväliset valmiudet
opetus- ja kulttuuriministeriö
30.03.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:14This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-750-8Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 6.3.2001 työryhmän valmistelemaan metsä- ja puutalouden koulutuksen tuottamia valmiuksia. Työryhmän tuli selvittää 1) miten metsä- ja puutalouden koulutus sekä toisella asteella että korkea-asteella antaa valmiuksia kansainväliseen toimintaan, kansainvälisten yhteyksien lisäämiseen sekä yliopisto-opetuksen osalta myös edellytyksiä kansainvälisen metsäpolitiikan opetuksen kehittämiseksi; sekä 2) selvityksen pohjalta tehdä ehdotukset tarvittavista toimenpiteistä. Selvityksen taustana on valtioneuvoston maaliskuussa 1999 vahvistama uusi kansallinen metsäohjelma, jonka yhtenä päämääränä on Suomen pysyminen metsäosaamisen kansainvälisessä kärjessä. Tämä edellyttää kansallisen ja kansainvälisen metsä- ja puuopetuksen määrällisten ja laadullisten tavoitteiden täsmentämistä.
Työryhmä on rajannut työnsä metsäalan koulutukseen ja puualan koulutus on kokonaisuudessaan jätetty tarkastelun ulkopuolelle. Työryhmä selvitti koulutuksen kansainvälistymisen nykytilanteen ja kartoitti asiantuntijoiden avulla tulevaisuuden tarpeita vuoteen 2010 saakka. Lähtökohdaksi muistiossa otetaan nykyaikaisen koulutuksen kansainvälisyyden käsitteen lisäksi Suomen metsäsektorin nykytilanne ja erityispiirteet sekä metsäalan nykyinen koulutusjärjestelmä. Seuraavaksi tarkastellaan metsätalouden kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia metsäsektorilla, metsäpolitiikassa ja metsäntutkimuksessa sekä koulutuksessa. Katsaus metsätalouden koulutuksen nykyiseen kansainväliseen toimintaan antaa tietoa suhteessa kansainvälisyyden tavoitteisiin. Näiden tekijöiden tarkastelun ja SWOT-analyysin perusteella on muistiossa esitetty joukko toimenpide-ehdotuksia.
Työryhmä esittää toimenpide-ehdotuksinaan, että koko metsäalan koulutuksessa lähivuosien tavoitteena tulee olla selvästi kansainvälisen metsäopetuksen järjestelmän kehittäminen. Eri koulutusasteiden yhteistyötä on selvästi lisättävä opetuksen tehostamiseksi ja opetuksen näkökulmien laajentamiseksi sekä samalla metsäopetuksen on verkostoiduttava kansainvälisesti. Kansainvälisyys edellyttää osallistuvilta organisaatioilta riittävien tukipalvelujen kehittämistä, mihin metsäalan oppilaitokset tarvitsevat lisävaroja. Metsäalan kansainväliseen koulutukseen kuuluvan kehitysyhteistyön määrää ja resursointia tulisi myös selvästi lisätä. Metsäalan koulutuksen kansainvälistämisen edistämiseksi tulee perustaa kehittämishanke, joka suunnittelee ja toteuttaa koulutuksen kansainvälistämisen toimenpiteitä. Hankkeen tehtävänä on mm. lisäselvitysten tekeminen metsäalan koulutuksen kansainvälisyydestä ja kilpailukyvystä, koulutuksen verkostoitumisen ja työelämäyhteyksien edistäminen, vieraskielisen opetuksen ja kansainvälistymistä tukevien opetussisältöjen edistäminen.
Työryhmä on rajannut työnsä metsäalan koulutukseen ja puualan koulutus on kokonaisuudessaan jätetty tarkastelun ulkopuolelle. Työryhmä selvitti koulutuksen kansainvälistymisen nykytilanteen ja kartoitti asiantuntijoiden avulla tulevaisuuden tarpeita vuoteen 2010 saakka. Lähtökohdaksi muistiossa otetaan nykyaikaisen koulutuksen kansainvälisyyden käsitteen lisäksi Suomen metsäsektorin nykytilanne ja erityispiirteet sekä metsäalan nykyinen koulutusjärjestelmä. Seuraavaksi tarkastellaan metsätalouden kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia metsäsektorilla, metsäpolitiikassa ja metsäntutkimuksessa sekä koulutuksessa. Katsaus metsätalouden koulutuksen nykyiseen kansainväliseen toimintaan antaa tietoa suhteessa kansainvälisyyden tavoitteisiin. Näiden tekijöiden tarkastelun ja SWOT-analyysin perusteella on muistiossa esitetty joukko toimenpide-ehdotuksia.
Työryhmä esittää toimenpide-ehdotuksinaan, että koko metsäalan koulutuksessa lähivuosien tavoitteena tulee olla selvästi kansainvälisen metsäopetuksen järjestelmän kehittäminen. Eri koulutusasteiden yhteistyötä on selvästi lisättävä opetuksen tehostamiseksi ja opetuksen näkökulmien laajentamiseksi sekä samalla metsäopetuksen on verkostoiduttava kansainvälisesti. Kansainvälisyys edellyttää osallistuvilta organisaatioilta riittävien tukipalvelujen kehittämistä, mihin metsäalan oppilaitokset tarvitsevat lisävaroja. Metsäalan kansainväliseen koulutukseen kuuluvan kehitysyhteistyön määrää ja resursointia tulisi myös selvästi lisätä. Metsäalan koulutuksen kansainvälistämisen edistämiseksi tulee perustaa kehittämishanke, joka suunnittelee ja toteuttaa koulutuksen kansainvälistämisen toimenpiteitä. Hankkeen tehtävänä on mm. lisäselvitysten tekeminen metsäalan koulutuksen kansainvälisyydestä ja kilpailukyvystä, koulutuksen verkostoitumisen ja työelämäyhteyksien edistäminen, vieraskielisen opetuksen ja kansainvälistymistä tukevien opetussisältöjen edistäminen.