Tietoyhteiskunnan rakenteet oppilaitoksissa : Vuoden 2002 kartoitusten tulokset
opetus- ja kulttuuriministeriö
19.05.2003
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2003:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-544-0Tiivistelmä
Tietoyhteiskunnan rakenteet -työryhmän tehtävänä on edistää tietoyhteiskunnan rakenteiden - laite- ja verkkoympäristöjen sekä tukipalveluiden - vahvistamista koulutuksen ja tutkimuksen alueella. Työryhmä laati kyselyn, jolla oppilaitosten tietotekninen tilanne kartoitettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen osalta vuoden 2002 lopulla ja muiden oppilaitosten osalta syksyllä 2002.
Kartoitusten tulosten mukaan oppilaitoksissa oli vuonna 2002 keskimäärin 11 opiskelijaa yhtä opetuskäytössä olevaa työasemaa kohden tavoitteen ollessa 3–10 oppilaitostyypistä riippuen. Lähes kaksi kolmasosaa kaikista tietokoneista oli vanhoja, ennen vuotta 2000 hankittuja. Internet-verkko-yhteys oli käytännössä kaikilla oppilaitoksilla, mutta sen nopeus oli usein riittämätön. Tekniset ja pedagogiset tukipalvelut olivat riittämättömiä lähes kaikissa oppilaitoksissa.
Työryhmän suositukset:
1) Kaikki oppilaitokset tarvitsevat nopeat ulkoiset yhteydet ja lähiverkot. Erityisesti haja-asutusalueilla tai useissa toimipisteissä sijaitsevien oppilaitosten verkkoyhteyksiä on parannettava.
2) Sekä teknisiä että pedagogisia tukipalveluja on lisättävä kaikissa oppilaitoksissa. Tavoitteena on, että yhtä teknistä tukihenkilöä kohden on korkeintaan 50 työasemaa. Kaikkien opettajien tulee saada tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pedagogisia tukipalveluja.
3) Työasemien määrää opetuskäytössä on vielä lisättävä lukioissa ja yliopistoissa. Työasemia tulisi uusia vuosittain neljännes laitekannasta.
Kartoitusten tulosten mukaan oppilaitoksissa oli vuonna 2002 keskimäärin 11 opiskelijaa yhtä opetuskäytössä olevaa työasemaa kohden tavoitteen ollessa 3–10 oppilaitostyypistä riippuen. Lähes kaksi kolmasosaa kaikista tietokoneista oli vanhoja, ennen vuotta 2000 hankittuja. Internet-verkko-yhteys oli käytännössä kaikilla oppilaitoksilla, mutta sen nopeus oli usein riittämätön. Tekniset ja pedagogiset tukipalvelut olivat riittämättömiä lähes kaikissa oppilaitoksissa.
Työryhmän suositukset:
1) Kaikki oppilaitokset tarvitsevat nopeat ulkoiset yhteydet ja lähiverkot. Erityisesti haja-asutusalueilla tai useissa toimipisteissä sijaitsevien oppilaitosten verkkoyhteyksiä on parannettava.
2) Sekä teknisiä että pedagogisia tukipalveluja on lisättävä kaikissa oppilaitoksissa. Tavoitteena on, että yhtä teknistä tukihenkilöä kohden on korkeintaan 50 työasemaa. Kaikkien opettajien tulee saada tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pedagogisia tukipalveluja.
3) Työasemien määrää opetuskäytössä on vielä lisättävä lukioissa ja yliopistoissa. Työasemia tulisi uusia vuosittain neljännes laitekannasta.