Oppilaan hyvinvointi ja oppilashuolto
opetus- ja kulttuuriministeriö
15.04.2002
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmien muistioita 2002:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-418-5Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 7.11.2000 työryhmän, jonka tehtävänä oli esiopetuksen, perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen osalta 1. selvittää ja arvioida oppilashuoltoon liittyvä säädöspohja, sen toimivuus ja mahdolliset muutostarpeet. 2. selvittää ja arvioida eri hallinnonalojen työnjako ja rahoitussuhteet oppilashuollon tehtävien hoitamisessa. 3. tehdä ehdotukset oppilashuollon valtakunnallisiksi kehittämistavoitteiksi
Oppilashuoltotyöryhmä keskittyi työssään koulun opetuksen käytännön järjestelyiden, kouluterveydenhuollon, koulun psykologisen ja sosiaalityön arviointiin. Pääpaino työryhmän työssä oli perusopetuksen oppilashuolto. Tarkastelun ulkopuolelle työryhmä rajasi opintososiaaliset palvelut kuten kouluruokailun, koulumatkakuljetukset ja oppilasmajoituksen.
Työryhmän näkemyksen mukaan perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen hyvin järjestetyn opetuksen ohessa oppilashuoltotoiminta lisää oppilaan hyvinvointia ja hyvää oppimista. Se edistää ja ylläpitää hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia ja lisää niiden edellytyksiä.
Hyvin järjestetyn opetuksen ohella oppilashuolto pyrkii turvaamaan opiskelun onnistumisen ja tukee oppilaan terveyttä, myönteistä kehitystä ja kasvua. Oppilashuollon tehtävä on yksilö- ja yhteisötasolla pyrkiä ehkäisemään vaikeuksien syntyä tukemalla oppilasta sekä edistämällä kouluyhteisön keskinäistä yhteistyötä. Oppilashuoltotyö tuo koulun perustehtävän kehittämiseen moniammatillista asiantuntemusta. Moniammatillisia oppilashuollon palveluita kuten koululääkärin, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluita ei tällä hetkellä ole kaikissa kouluissa riittävästi saatavana. Palveluiden saatavuudessa on myös suuria alueellisia eroja.
Selvitystyönsä perusteella työryhmä esittää perusopetuslakiin, lukiolakiin sekä lakiin ammatillisesta koulutuksesta tehtäviä oppilashuoltoa koskevia säädösmuutoksia ja oppilashuoltotyötä edistäviä kehittämisehdotuksia sekä esittää lainsäädännöllisiä jatkotoimenpiteitä oppilashuollon osalta kansanterveyslain, lastensuojelulain ja henkilötietojen käsittelyä ja tietosuojaa koskevien lakien selkiyttämiseksi. Rahoitusta koskevia esityksiä työryhmä ei tee. Valtion ja kuntien välistä rahoitusta koskevaa uudistamisratkaisua selvitetään muussa yhteydessä.
Oppilashuoltotyöryhmä keskittyi työssään koulun opetuksen käytännön järjestelyiden, kouluterveydenhuollon, koulun psykologisen ja sosiaalityön arviointiin. Pääpaino työryhmän työssä oli perusopetuksen oppilashuolto. Tarkastelun ulkopuolelle työryhmä rajasi opintososiaaliset palvelut kuten kouluruokailun, koulumatkakuljetukset ja oppilasmajoituksen.
Työryhmän näkemyksen mukaan perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen hyvin järjestetyn opetuksen ohessa oppilashuoltotoiminta lisää oppilaan hyvinvointia ja hyvää oppimista. Se edistää ja ylläpitää hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia ja lisää niiden edellytyksiä.
Hyvin järjestetyn opetuksen ohella oppilashuolto pyrkii turvaamaan opiskelun onnistumisen ja tukee oppilaan terveyttä, myönteistä kehitystä ja kasvua. Oppilashuollon tehtävä on yksilö- ja yhteisötasolla pyrkiä ehkäisemään vaikeuksien syntyä tukemalla oppilasta sekä edistämällä kouluyhteisön keskinäistä yhteistyötä. Oppilashuoltotyö tuo koulun perustehtävän kehittämiseen moniammatillista asiantuntemusta. Moniammatillisia oppilashuollon palveluita kuten koululääkärin, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluita ei tällä hetkellä ole kaikissa kouluissa riittävästi saatavana. Palveluiden saatavuudessa on myös suuria alueellisia eroja.
Selvitystyönsä perusteella työryhmä esittää perusopetuslakiin, lukiolakiin sekä lakiin ammatillisesta koulutuksesta tehtäviä oppilashuoltoa koskevia säädösmuutoksia ja oppilashuoltotyötä edistäviä kehittämisehdotuksia sekä esittää lainsäädännöllisiä jatkotoimenpiteitä oppilashuollon osalta kansanterveyslain, lastensuojelulain ja henkilötietojen käsittelyä ja tietosuojaa koskevien lakien selkiyttämiseksi. Rahoitusta koskevia esityksiä työryhmä ei tee. Valtion ja kuntien välistä rahoitusta koskevaa uudistamisratkaisua selvitetään muussa yhteydessä.