Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitus
opetus- ja kulttuuriministeriö
14.02.2003
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2003:8This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-374-XTiivistelmä
Opetusministeriö asetti 24.9.2002 työryhmän, jonka tehtävänä oli laatia ehdotus ammattikorkeakoulujen tuloksellisuusrahoituksen kehittämisestä ja yleisten kriteerien mittaamismenetelmistä vuodesta 2004 lukien, AMKOTA-tietokannan tietosisällön kehittämisestä sekä ammattikorkeakouluja koskevan tilasto- ja tietotuotannon kehittämisestä ja järkiperäistämisestä.
Työryhmä selvitti työssään ammattikorkeakouluja koskevan tietotuotannon nykytilaa, ammattikorkeakoulujen ja koulutusjärjestelmän ohjauksen tietotarpeita tulevaisuudessa sekä AMKOTA-tietokannan kehittämistä tietopalvelun ja tiedonkeruun näkökulmasta. AMKOTA-tietokanta on koettu tarpeelliseksi työvälineeksi. Sitä käytetään laajasti ammattikorkeakoulujen toiminnan kehittämisessä, seurannassa ja ohjauksessa.
Opetusministeriö on vuodesta 1994 alkaen myöntänyt vuosittain ammattikorkeakouluille tuloksellisuuden perusteella ylimääräistä valtionavustusta. Tuloksellisuusrahoituksella on pyritty edistämään ammattikorkeakouluille asetettujen tavoitteiden saavuttamista sekä kannustamaan laadun, vaikuttavuuden ja tehokkuuden kehittämistä. Työryhmä katsoi, että ammattikorkeakoulujen toiminta tulisi olla mahdollisimman laaja-alaisesti palkitsemisen kohteena. Lähtökohdaksi otettiin hallituksen esityksessä ammattikorkeakoululaiksi määritellyt ammattikorkeakoulujen tehtävät.
Työryhmä ehdottaa, että ammattikorkeakoulujen tuloksellisuusrahoituksen yleisinä palkitsemiskriteereinä käytetään vuodesta 2004 lukien seuraavaa viittä asiakokonaisuutta:
1) opetuksen ja opetusmenetelmien kehittyminen
2) koulutuksen vetovoima ja opintojen kulku
3) työelämäyhteydet sekä tutkimus- ja kehittämistyö
4) aluevaikuttavuus
5) ammattikorkeakoulujen toiminta- ja uusiutumiskyky.
Asiakokonaisuudet 1-4 sisältävät useita mittoja, joilla mitataan kohteen tasoa, tasoa ja trendiä tai pelkästään trendiä. Kunkin kokonaisuuden perusteella palkitaan 2-3 ammattikorkeakoulua. Samasta asiakokonaisuudesta ammattikorkeakoulu voidaan palkita vain kahtena vuotena peräkkäin.
Tietopalvelua tulisi työryhmän mukaan kehittää siten, että se palvelisi mahdollisimman hyvin eri käyttäjäryhmiä. Työryhmä ehdottaa avoimen tietopalvelun kehittämistä siten, että se otettaisiin käyttöön asteittain vuodesta 2004 lähtien. Tavoitteena on myös, että tietopalvelu mahdollistaa tiedostojen muokkaamisen taulukoiksi ja graafisiksi kuvioiksi yleisesti käytössä olevilla taulukko- ja tietokantaohjelmilla.
Tietojen moninkertaisen keräämisen vähentämiseksi työryhmä esittää, että opetusministeriön, Tilastokeskuksen ja ammattikorkeakoulujen edustajista koottu työryhmä selvittää, kuinka tiedonkeruun ajankohdat sovitetaan ammattikorkeakoulujen ja muiden tiedontarvitsijoiden kesken. Samalla selvitetään, miten tietojen valmistumisajankohtaa voitaisiin aikaistaa. Tavoitteena on, että ammattikorkeakouluja koskevat tiedot vuodelta 2005 kerätään vain Tilastokeskukseen ja siirretään sieltä muihin järjestelmiin. Työryhmän muistio sisältää myös ehdotuksia nykyisen tiedonkeruun tietosisältöjen parantamiseksi ja AMKOTA:n tietosisällön kehittämiseksi.
Työryhmä selvitti työssään ammattikorkeakouluja koskevan tietotuotannon nykytilaa, ammattikorkeakoulujen ja koulutusjärjestelmän ohjauksen tietotarpeita tulevaisuudessa sekä AMKOTA-tietokannan kehittämistä tietopalvelun ja tiedonkeruun näkökulmasta. AMKOTA-tietokanta on koettu tarpeelliseksi työvälineeksi. Sitä käytetään laajasti ammattikorkeakoulujen toiminnan kehittämisessä, seurannassa ja ohjauksessa.
Opetusministeriö on vuodesta 1994 alkaen myöntänyt vuosittain ammattikorkeakouluille tuloksellisuuden perusteella ylimääräistä valtionavustusta. Tuloksellisuusrahoituksella on pyritty edistämään ammattikorkeakouluille asetettujen tavoitteiden saavuttamista sekä kannustamaan laadun, vaikuttavuuden ja tehokkuuden kehittämistä. Työryhmä katsoi, että ammattikorkeakoulujen toiminta tulisi olla mahdollisimman laaja-alaisesti palkitsemisen kohteena. Lähtökohdaksi otettiin hallituksen esityksessä ammattikorkeakoululaiksi määritellyt ammattikorkeakoulujen tehtävät.
Työryhmä ehdottaa, että ammattikorkeakoulujen tuloksellisuusrahoituksen yleisinä palkitsemiskriteereinä käytetään vuodesta 2004 lukien seuraavaa viittä asiakokonaisuutta:
1) opetuksen ja opetusmenetelmien kehittyminen
2) koulutuksen vetovoima ja opintojen kulku
3) työelämäyhteydet sekä tutkimus- ja kehittämistyö
4) aluevaikuttavuus
5) ammattikorkeakoulujen toiminta- ja uusiutumiskyky.
Asiakokonaisuudet 1-4 sisältävät useita mittoja, joilla mitataan kohteen tasoa, tasoa ja trendiä tai pelkästään trendiä. Kunkin kokonaisuuden perusteella palkitaan 2-3 ammattikorkeakoulua. Samasta asiakokonaisuudesta ammattikorkeakoulu voidaan palkita vain kahtena vuotena peräkkäin.
Tietopalvelua tulisi työryhmän mukaan kehittää siten, että se palvelisi mahdollisimman hyvin eri käyttäjäryhmiä. Työryhmä ehdottaa avoimen tietopalvelun kehittämistä siten, että se otettaisiin käyttöön asteittain vuodesta 2004 lähtien. Tavoitteena on myös, että tietopalvelu mahdollistaa tiedostojen muokkaamisen taulukoiksi ja graafisiksi kuvioiksi yleisesti käytössä olevilla taulukko- ja tietokantaohjelmilla.
Tietojen moninkertaisen keräämisen vähentämiseksi työryhmä esittää, että opetusministeriön, Tilastokeskuksen ja ammattikorkeakoulujen edustajista koottu työryhmä selvittää, kuinka tiedonkeruun ajankohdat sovitetaan ammattikorkeakoulujen ja muiden tiedontarvitsijoiden kesken. Samalla selvitetään, miten tietojen valmistumisajankohtaa voitaisiin aikaistaa. Tavoitteena on, että ammattikorkeakouluja koskevat tiedot vuodelta 2005 kerätään vain Tilastokeskukseen ja siirretään sieltä muihin järjestelmiin. Työryhmän muistio sisältää myös ehdotuksia nykyisen tiedonkeruun tietosisältöjen parantamiseksi ja AMKOTA:n tietosisällön kehittämiseksi.