Ympäristö ja eettisyys elintarviketuotannossa - todentamisen ja tuotteistamisen haasteet
Seppälä, Anu; Voutilainen, Pasi; Mikkola, Minna; Mäki-Tanila, Asko; Risku-Norja, Helmi; Soini, Katriina; Vehmasto, Elina; Yli-Viikari, Anja (2002)
Seppälä, Anu
Voutilainen, Pasi
Mikkola, Minna
Mäki-Tanila, Asko
Risku-Norja, Helmi
Soini, Katriina
Vehmasto, Elina
Yli-Viikari, Anja
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
11
Sivut
72 s
MTT
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-691-6
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-691-6
Tiivistelmä
Suomalaisessa elintarviketuotannossa on viime vuosina panostettu runsaasti elintarvikkeiden laatuun ja tuotannon ympäristöarvojen kehittämiseen. Kuluttajan näkökulmasta elintarvikkeiden ympäristötiedon saatavuuden taso on kuitenkin vielä heikko. Tässä julkaisussa kokosimme tilanneselvityksen elintarvikkeiden laadun todentamiseen ja tuotteistamiseen liittyvistä kysymyksistä. Julkaisussa on keskitytty tarkastelemaan laatua ympäristön ja sosiaalisten arvojen näkökulmasta. Ensimmäiseksi tarkasteltiin tiedon saatavuutta ja mittareiden muodostamista. Tarkastelimme ympäristölaatuun, eläinten hyvinvointiin, sosiaaliseen vastuuseen, paikallisuuteen ja alueelliseen identiteettiin liittyviä arvioimisen ja todentamisen kysymyksiä. Indikaattorien muodostamisen haasteena on ennen kaikkea näiden teemojen laajuus ja monitahoisuus sekä arviointimenetelmien keskeneräisyys. Edelleen tarvitaan siis keskustelua siitä, mitkä tekijät elintarvikeyritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuullisuudessa ovat olennaisimpia sekä siitä, mikä on riittävä tiedon keruun taso tuotteiden laadun todentamiseen. Raportin toisessa vaiheessa tarkasteltiin tuotteistamisprosessia ja ympäristö- ja eettisen- tiedon hyödyntämistä yrityksen ympäristöviestinnän näkökulmasta. Olennaista ympäristöviestinnässä on, että se perustuu todennettavaan ja kuluttajalle merkitykselliseen tietoon, jonka viestin vastaanottaja ymmärtää. Kuluttajan arkipäivän ruokavalintoihin liittyy jo ennestään laaja määrä erilaista tietoainesta. Ympäristötieto on siis supistettava mahdollisimman helposti havaittavaan ja omaksuttavaan muotoon, johon tarvittaessa on saatavilla lisätietoja merkintöjen luotettavuuden varmistamiseksi. Yrityksen kannalta keskeinen kysymys on siinä, miten ympäristölaatu on muodostettavissa kilpailueduksi. Ympäristöjärjestelmien toteuttamisesta, seurantatiedon tuottamisesta ja markkinoinnista aiheutuvat lisäkulut voivat lopputuotteen hinnasta muodostaa ainoastaan rajallisen osan ilman, että yritys hinnoittelee itsensä ulos markkinoilta. Varsinkin pienyrityksille lisäarvojen muodostaminen saattaa olla mahdollista vain yritysten välisen verkostoitumisen kautta. Erillaistamalla tuotteitaan ympäristöarvoilla, yritykset voivat rakentaa myönteistä yrityskuvaa, säilyttää kuluttajien luottamuksen ja saada siten kilpailukykyä niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]