Liikenteen optimaalisen hinnoittelun vaikutukset
liikenne- ja viestintäministeriö
2004
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-723-879-7Tiivistelmä
Keväällä 2002 European Conference of Ministers of Transport (ECMT) ja Euroopan komissio, DG TREN, käynnistivät yhteisprojektin 'Comparing existing transport taxes and charges with an optimal pricing benchmark'. Projektissa arvioitiin teoreettisesti optimaaliseen rajakustannusperusteiseen hinnoitteluun siirtymisen vaikutuksia mm. liikenteen määrään, liikenteeltä perittäviin maksuihin ja valtion verotuloihin nk. TRENEN -mallin avulla. Suomi osallistui hankkeeseen, koska liikenteen hinnoittelun vaikutuksista Suomen kaltaisessa harvaan asutussa reuna-alueen maassa ei ole aiemmin ollut tietoa saatavilla. Tämä raportti sisältää projektin tulokset Suomen osalta sekä keskeiset tulokset myös muista tutkimukseen osallistuneista maista.