Suomen koulutusmenojen kehitys 1900-luvulla ja tulevaisuudessa
Järviö, Maija-Liisa; Intonen, Nina; Pekkala, Sari (2005-03-17)
Järviö, Maija-Liisa
Intonen, Nina
Pekkala, Sari
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
17.03.2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-555-0
https://urn.fi/URN:ISBN:951-561-555-0
Tiivistelmä
Tässä katsauksessa tarkastellaan suomalaista koulutusjärjestelmää ja -menoja historiallisesta perspektiivistä ja pohditaan Euroopan Komission arvioita koulutusmenojen tulevaisuudesta. Suomalaista koulutusjärjestelmää on uudistettu huomattavasti viime vuosisadan aikana ja samalla keskimääräinen koulutustaso on noussut. Muutokset ovat tapahtuneet vaiheittain eri koulutusasteilla. Perusasteen kokonaismenot kasvoivat voimakkaasti etenkin 1970-luvulla, ja oppilasta kohti mitatut menot 1980-luvulla. Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten menot kasvoivat erityisesti 1980-luvun lopulla, ja yliopistojen menot 1980-luvun sekä 1990-luvun loppupuolelle. 1990-luvun lama näkyi kaikkien koulutusasteiden menoissa. Kuitenkin koulutusmenojen BKT-osuus on pysytellyt varsin korkealla tasolla. Euroopan Komission arvioiden mukaan tämä osuus alenisi 6,1 prosentista 5,4 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä muun muassa ikäluokkien pienenemisestä johtuen. Tämä raportti osoittaa, että kuitenkaan koulutusmenot eivät ole kovin herkkiä oppilasmäärien vaihtelulle. Lisäksi koulutukseen osallistumisasteen kasvu nostanee koulutusmenoja tulevaisuudessa.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
JEL
H520 - National Government Expenditures and Education, I220 - Educational Finance
Avainsanat
Koulutus, koulutusjärjestelmä, koulutusmenot