Päällysteen tiiviyden työnaikainen mittaaminen
Sekki, Niko (2019)
Sekki, Niko
2019
Rakennustekniikka
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101590
Tiivistelmä
Asfalttipäällysteiden laadun merkitys on jatkuvasti kasvanut viime vuosina, minkä myötä laadun todentaminen on yhä tärkeämpää. Ainakin yhtenä tärkeänä päällysteen laadun kriteerinä on pidetty päällysteen tiiviyttä. Nykyisissä tiiviydenmittaustavoissa on havaittu olevan epävarmuustekijöitä, joten uusia menetelmiä kehitetään jatkuvasti. Eräs viime vuosina kehitetty menetelmä hyödyntää asfalttijyriä. Niin kutsutut itsemittaavat asfalttijyrät tuottavat reaaliaikaista tietoa päällysteen pintalämpötilasta, jyrän ylityskerroista sekä päällysteen tiivistymisestä paikkatietoon sidottuna. Uuden teknologian myötä tiivistystyö voidaan dokumentoida ja raportoida.
Tässä diplomityössä tutkittiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia sekä kenttäkokeen tuloksia. Kenttäkoe järjestettiin kesällä 2018 Mäntsälässä. Kokeiluun osallistui viisi eri jyrätoimittajaa, jotka olivat Bomag, Ammann, Caterpillar, Volvo sekä Hamm.
Koekohteella tehtiin myös erilaisia lisätutkimuksia ja mittauksia, joita verrattiin jyrien tuottamaan mittausdataan. Kohteelle tehdyt mittaukset olivat: päällystetutkamittaus, tasalaatuisuusmittaus, jatkuva taipumamittaus, lämpökameramittaus sekä päällysteestä otetut poranäytteet, joiden tiiviys tutkittiin laboratoriossa.
Kaikista jyristä ei saatu vertailukelpoista mittaustietoa. Tietoa analysoitiin siihen tarkoitetuilla tietokoneohjelmilla sekä Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Korrelaatiota jyrien mittausarvojen (ICMV) ja kohteella toteutettujen muiden mittausten tulosten välillä ei havaittu ja epäselväksi jäi, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat jyrien mittausarvoon. Arvon määritys- ja laskentatavat vaihtelevat myös valmistajakohtaisesti, joten arvot eivät ole vertailtavissa valmistajien kesken. Itsemittaavien asfalttijyrien muut ominaisuudet havaittiin kuitenkin hyvinkin käyttökelpoisiksi ja uuden jyräteknologian todettiin olevan mainio laadunhallinnan työkalu, joka helpottaa myös jyräkuljettajan työskentelyä.
Tässä diplomityössä tutkittiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia sekä kenttäkokeen tuloksia. Kenttäkoe järjestettiin kesällä 2018 Mäntsälässä. Kokeiluun osallistui viisi eri jyrätoimittajaa, jotka olivat Bomag, Ammann, Caterpillar, Volvo sekä Hamm.
Koekohteella tehtiin myös erilaisia lisätutkimuksia ja mittauksia, joita verrattiin jyrien tuottamaan mittausdataan. Kohteelle tehdyt mittaukset olivat: päällystetutkamittaus, tasalaatuisuusmittaus, jatkuva taipumamittaus, lämpökameramittaus sekä päällysteestä otetut poranäytteet, joiden tiiviys tutkittiin laboratoriossa.
Kaikista jyristä ei saatu vertailukelpoista mittaustietoa. Tietoa analysoitiin siihen tarkoitetuilla tietokoneohjelmilla sekä Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Korrelaatiota jyrien mittausarvojen (ICMV) ja kohteella toteutettujen muiden mittausten tulosten välillä ei havaittu ja epäselväksi jäi, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat jyrien mittausarvoon. Arvon määritys- ja laskentatavat vaihtelevat myös valmistajakohtaisesti, joten arvot eivät ole vertailtavissa valmistajien kesken. Itsemittaavien asfalttijyrien muut ominaisuudet havaittiin kuitenkin hyvinkin käyttökelpoisiksi ja uuden jyräteknologian todettiin olevan mainio laadunhallinnan työkalu, joka helpottaa myös jyräkuljettajan työskentelyä.