Tietokantojen opetuksen tila ja tulevaisuus Tampereen teknillisessä yliopistossa
Altsten, Alfred Antti (2018)
Altsten, Alfred Antti
2018
Tietotekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810032353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810032353
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan tietokantojen opetuksen tilaa Tampereen teknillisessä yliopistossa. Opetuksen nykytilaa verrataan kirjallisuudesta löydettyihin parhaisiin käytäntöihin tietokantojen opetuksessa. Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) tietokantojen peruskurssi tullaan jatkossa korvaamaan Tampereen yliopiston peruskurssilla. Tästä syystä TTY:n tietokantaopetuksen yleiskartoituksen lisäksi, tutkielmassa vertaillaan myös aiemman ja tulevan peruskurssin eroja ja yhteneväisyyksiä ja luoda ehdotus näiden kurssien synteesille, joka parhaiten kykenisi tyydyttämään kaikkien kurssia suorittavien opiskelijoiden oppimistarpeita ja jatkokurssien esitietovaatimuksia.
Tutkielman luvussa 2 esitellään ensiksi 12-kohtainen arviointikriteeristö, jolla tietokantojen opetusta myöhemmin tutkielmassa arvioidaan. Tutkielmassa esitellään kolme esimerkkiarviota, jotka toiset tutkijat ovat tuottaneet Tampereen ulkopuolisten yliopistojen tietokantakurssien tarjonnasta, edellä mainitun arviointikriteeristön perusteella. Luvun 2 lopussa esitellään vielä toinen arviointikriteeristö. Tämän jälkeen luvussa 3 esitellään TaY:n ja TTY:n tietokantakurssien sisällöt ja keskinäiset esitietoriippuvuussuhteet. Luvussa 4 arvioidaan luvussa 3 esiteltyjen kurssien oppimissisällöt luvussa 2 esitellyillä arviointikriteeristöillä. Lopuksi luvussa 5 arvioidaan, mitä muutostarpeita TaY:n nykyiseen johdantokurssiin ja TTY:n jatkokursseihin kohdistuu luvun 4 arvioiden perusteella sekä esitetään kursseihin muutosehdotuksia, jotta TTY:n tietokantojen opetuksen taso olisi tulevaisuudessa entistäkin parempi.
Tutkielman luvussa 2 esitellään ensiksi 12-kohtainen arviointikriteeristö, jolla tietokantojen opetusta myöhemmin tutkielmassa arvioidaan. Tutkielmassa esitellään kolme esimerkkiarviota, jotka toiset tutkijat ovat tuottaneet Tampereen ulkopuolisten yliopistojen tietokantakurssien tarjonnasta, edellä mainitun arviointikriteeristön perusteella. Luvun 2 lopussa esitellään vielä toinen arviointikriteeristö. Tämän jälkeen luvussa 3 esitellään TaY:n ja TTY:n tietokantakurssien sisällöt ja keskinäiset esitietoriippuvuussuhteet. Luvussa 4 arvioidaan luvussa 3 esiteltyjen kurssien oppimissisällöt luvussa 2 esitellyillä arviointikriteeristöillä. Lopuksi luvussa 5 arvioidaan, mitä muutostarpeita TaY:n nykyiseen johdantokurssiin ja TTY:n jatkokursseihin kohdistuu luvun 4 arvioiden perusteella sekä esitetään kursseihin muutosehdotuksia, jotta TTY:n tietokantojen opetuksen taso olisi tulevaisuudessa entistäkin parempi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]