Käyttäjän osallistumiseen vaikuttaminen tekoälyn ja koneoppimisen avulla erilaisissa käyttö- ja palvelutilanteissa
Hiltunen, Aku Pekka Aleksi (2018)
Hiltunen, Aku Pekka Aleksi
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201804111482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201804111482
Tiivistelmä
Tekoäly ja koneoppiminen ovat termejä, joista kuulee puhuttavan nykyään hyvin paljon eri yhteyksissä. Yleensä niihin kohdistuva julkinen keskustelu on kuitenkin spekuloivaa ja epäeksaktia. Tässä työssä pyritään tuomaan nämä paljon huomiota saavat termit konkretiaan.
Käyttäjäosallistuminen vuorostaan on käsite, joka ei kovin usein tule esille ainakaan tietojohtamiseen ja tuotantotalouteen liittyvässä kirjallisuudessa. Sen käyttö on kuitenkin vakiintunut tietotekniikkaan liittyvässä tutkimuksessa kuvaamassa esimerkiksi sitä, kuinka intensiivisesti käyttäjä on kognitiivisesti läsnä käyttäessään jotain teknologiaa. Hiukan tuntemattomamman konseptin liittäminen relevanttiin ja trendikkääseen teknologiaan luo pohjan mielenkiintoiselle tutkimukselle.
Tämä diplomityö on siis käytännössä tutkimus siitä, että voidaanko tekoälyn ja koneoppimisen sovelluksilla vaikuttaa käyttäjäosallistumiseen erilaisissa käyttö- tai palvelukonteksteissa. Tutkimus suoritettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valittiin 88 tieteellistä julkaisua, jotka linkittivät suoraan käyttäjäosallistumisen sekä jonkin tekoälyn tai koneoppimisen sovelluksen.
Tutkimuksessa saatiin selville, että tekoälyn ja koneoppimisen sovellusten avulle voidaan vaikuttaa positiivisesti käyttäjän osallistumiseen. Vaikka vaikutustavat ja painopisteet vaihtelevat pinnallisesti eri kontekstien välillä hiukan, pysyvät ydinasiat kuitenkin samoina kontekstista riippumatta. Kerätyn tieteellisen aineiston perusteella tunnistettiin kahdeksan suurta aihekokonaisuutta: markkinointi ja kohdennetut väliintulot, verkkopalvelut ja käyttäjäkokemus, keskustelutoimijat ja sosiaaliset robotit, liikunta ja pelaaminen, terveydenhuolto ja hyvinvointi, opetus, taide, kulttuuri ja aistikokemukset sekä mobiiliilmoitukset. Konteksteja yhdistäviksi käyttäjäosallistumiseen vaikuttaviksi yksitekijöiksi tunnistettiin relevantin informaation tunnistaminen sekä käyttäjälähtöinen mukautuminen.
Käyttäjäosallistuminen vuorostaan on käsite, joka ei kovin usein tule esille ainakaan tietojohtamiseen ja tuotantotalouteen liittyvässä kirjallisuudessa. Sen käyttö on kuitenkin vakiintunut tietotekniikkaan liittyvässä tutkimuksessa kuvaamassa esimerkiksi sitä, kuinka intensiivisesti käyttäjä on kognitiivisesti läsnä käyttäessään jotain teknologiaa. Hiukan tuntemattomamman konseptin liittäminen relevanttiin ja trendikkääseen teknologiaan luo pohjan mielenkiintoiselle tutkimukselle.
Tämä diplomityö on siis käytännössä tutkimus siitä, että voidaanko tekoälyn ja koneoppimisen sovelluksilla vaikuttaa käyttäjäosallistumiseen erilaisissa käyttö- tai palvelukonteksteissa. Tutkimus suoritettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valittiin 88 tieteellistä julkaisua, jotka linkittivät suoraan käyttäjäosallistumisen sekä jonkin tekoälyn tai koneoppimisen sovelluksen.
Tutkimuksessa saatiin selville, että tekoälyn ja koneoppimisen sovellusten avulle voidaan vaikuttaa positiivisesti käyttäjän osallistumiseen. Vaikka vaikutustavat ja painopisteet vaihtelevat pinnallisesti eri kontekstien välillä hiukan, pysyvät ydinasiat kuitenkin samoina kontekstista riippumatta. Kerätyn tieteellisen aineiston perusteella tunnistettiin kahdeksan suurta aihekokonaisuutta: markkinointi ja kohdennetut väliintulot, verkkopalvelut ja käyttäjäkokemus, keskustelutoimijat ja sosiaaliset robotit, liikunta ja pelaaminen, terveydenhuolto ja hyvinvointi, opetus, taide, kulttuuri ja aistikokemukset sekä mobiiliilmoitukset. Konteksteja yhdistäviksi käyttäjäosallistumiseen vaikuttaviksi yksitekijöiksi tunnistettiin relevantin informaation tunnistaminen sekä käyttäjälähtöinen mukautuminen.