F1-autojen hydraulijärjestelmät
Kekäläinen, Samioskari (2018)
Kekäläinen, Samioskari
2018
Automaatiotekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801091047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801091047
Tiivistelmä
Formula 1 -autot ovat rata-autoilun korkeimmassa sarjassa käytettyjä kilpa-autoja, joiden tarkoitus on kiertää rataa mahdollisimman nopeasti. Tässä työssä on tutkittu niissä käytössä olevia hydraulisovelluksia eli, millaisia hydraulisia sovelluksia on ollut käytössä, mitä nykyään käytetään ja miten ne toimivat.
Työ on tehty kirjallisuusselvityksenä osana kandidaatintutkintoa ja se on jaettu johdantoon, teoriaosuuteen sekä yhteenvetoon. Teoriaosiossa on käsitelty ensin hydraulijärjestelmää yleisesti sekä sen erityispiirteitä ja sitten sovelluksia yksi kerrallaan laajimmasta lähtien. Lähteinä on käytetty pääasiassa verkkolähteitä, Formula 1 -sääntökirjaa sekä erilaisia lehtiartikkeleja.
Ensimmäinen Formula 1 -kausi ajettiin vuonna 1950 ja hydrauliikka alkoi yleistyä F1-autoissa 1980-luvulla. Hydrauliikkaa käytetään monenlaisiin sovelluksiin ja ilman sitä nykyaikainen F1-auto ei toimi lainkaan. Hydrauliikan keskeisiä vahvuuksia on, että sillä saavutetaan pienestä tilavuudesta suuri teho, mikä on erittäin tärkeää Formula 1 -autoissa, joissa tilaa on käytettävissä erittäin vähän ja järjestelmien pitää toimia nopeasti ja tehokkaasti, jotta autosta saadaan mahdollisimman nopea.
Työ on tehty kirjallisuusselvityksenä osana kandidaatintutkintoa ja se on jaettu johdantoon, teoriaosuuteen sekä yhteenvetoon. Teoriaosiossa on käsitelty ensin hydraulijärjestelmää yleisesti sekä sen erityispiirteitä ja sitten sovelluksia yksi kerrallaan laajimmasta lähtien. Lähteinä on käytetty pääasiassa verkkolähteitä, Formula 1 -sääntökirjaa sekä erilaisia lehtiartikkeleja.
Ensimmäinen Formula 1 -kausi ajettiin vuonna 1950 ja hydrauliikka alkoi yleistyä F1-autoissa 1980-luvulla. Hydrauliikkaa käytetään monenlaisiin sovelluksiin ja ilman sitä nykyaikainen F1-auto ei toimi lainkaan. Hydrauliikan keskeisiä vahvuuksia on, että sillä saavutetaan pienestä tilavuudesta suuri teho, mikä on erittäin tärkeää Formula 1 -autoissa, joissa tilaa on käytettävissä erittäin vähän ja järjestelmien pitää toimia nopeasti ja tehokkaasti, jotta autosta saadaan mahdollisimman nopea.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7072]