“Kaupunki, kadut, tori, rakennus” - Tampereen keskustorin kehittämissuunnitelma
Iivonen, Juuso (2017)
Iivonen, Juuso
2017
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704061257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704061257
Tiivistelmä
Tämän diplomityön aiheena on Tampereen Keskustorin kehittäminen. Kehittämistä tarkastellaan neljässä eri mittakaavassa. Suunnitelma pohjaa Tampereen keskustan strategiseen osayleiskaavaan.
Tällä hetkellä Keskustorista suurin osa on liikenteen käytössä pysäköintialueina, autoteinä ja bussipysäkkeinä. Tampereen kasvaessa ja kaupunkirakenteen tiivistyessä kaupungin ytimessä sijaitsevaa historiallisesti arvokasta torialuetta on syytä kehittää ihmisystävällisemmäksi ja palveluiltaan monipuolisemmaksi.
Työn pääpaino on suunnitteluosuudella, joka on jaettu neljään osaalueeseen; kaupunkiin, katuihin, toriin ja rakennukseen.
Kaupunki -osiossa tutkitaan täydennysrakennuspaikkoja kävelyetäisyydellä Keskustorista. Ajatuksena on, että kun toria ympäröivä kaupunkirakenne on tiivistä, on tori useamman ihmisen tavoitettavissa, jolloin on myös kannattavaa sijoittaa enemmän toimintoja torille.
Kadut -osiossa esitetään kävelykatusuunnitelmia Keskustorille saapuville kaduille. Viihtyisä kävely-ympäristö houkuttelee ihmisiä torille ja sen läheisyyteen. Tavoitteena on luoda katuja, jotka eivät ole vain liikkumisen vaan myös olemisen paikkoja.
Tori -osiossa esitetään suunnitelma Keskustorin ja Frenckellin aukion muodostamalle torialueelle. Suunnitelman tavoitteena on saada aikaan viihtyisä ja toimiva kokonaisuus lisäämällä toimintoja ja jäsentelemällä aluetta tilallisesti huomioiden samalla alueen historialliset arvot.
Rakennus -osiossa esitetään rakennussuunnitelma Keskustorille. Tavoitteena on julkinen rakennus, joka jakaa toria tilallisesti, soveltuu paikkaan mittakaavallisesti, on toiminnoiltaan monipuolinen ja rakenteiltaan yhdistää perinteitä ja nykyaikaa.
Tällä hetkellä Keskustorista suurin osa on liikenteen käytössä pysäköintialueina, autoteinä ja bussipysäkkeinä. Tampereen kasvaessa ja kaupunkirakenteen tiivistyessä kaupungin ytimessä sijaitsevaa historiallisesti arvokasta torialuetta on syytä kehittää ihmisystävällisemmäksi ja palveluiltaan monipuolisemmaksi.
Työn pääpaino on suunnitteluosuudella, joka on jaettu neljään osaalueeseen; kaupunkiin, katuihin, toriin ja rakennukseen.
Kaupunki -osiossa tutkitaan täydennysrakennuspaikkoja kävelyetäisyydellä Keskustorista. Ajatuksena on, että kun toria ympäröivä kaupunkirakenne on tiivistä, on tori useamman ihmisen tavoitettavissa, jolloin on myös kannattavaa sijoittaa enemmän toimintoja torille.
Kadut -osiossa esitetään kävelykatusuunnitelmia Keskustorille saapuville kaduille. Viihtyisä kävely-ympäristö houkuttelee ihmisiä torille ja sen läheisyyteen. Tavoitteena on luoda katuja, jotka eivät ole vain liikkumisen vaan myös olemisen paikkoja.
Tori -osiossa esitetään suunnitelma Keskustorin ja Frenckellin aukion muodostamalle torialueelle. Suunnitelman tavoitteena on saada aikaan viihtyisä ja toimiva kokonaisuus lisäämällä toimintoja ja jäsentelemällä aluetta tilallisesti huomioiden samalla alueen historialliset arvot.
Rakennus -osiossa esitetään rakennussuunnitelma Keskustorille. Tavoitteena on julkinen rakennus, joka jakaa toria tilallisesti, soveltuu paikkaan mittakaavallisesti, on toiminnoiltaan monipuolinen ja rakenteiltaan yhdistää perinteitä ja nykyaikaa.