Telamaalauksen kehitys jatkuvatoimisella maalauslinjalla
Eerikäinen, Antti (2016)
Eerikäinen, Antti
2016
Materiaalitekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201603183695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201603183695
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tiedon ja osaamisen parantaminen kolmitelamaalauksen suhteen SSAB:n Hämeenlinnan maalipinnoitustehtaalla. Perusteina tälle diplomityölle olivat: maalauksen laadun parantaminen telamaalauskoneella, maalaustapahtuman hallinnan parantaminen ja tehokkuuden parantaminen kustannussäästön kautta. Diplomityön aihe rajattiin käsittelemään erityisesti telamaalausta ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä maalien ominaisuuksia.
SSAB:n Hämeenlinnan ohutlevytehtaan kylmävalssattuja ja metallipinnoitettuja tuotteita jatkojalostetaan maalipinnoituslinjalla maalaamalla ne liuotinpohjaisia polyesteri-, PVdF- ja polyuretaanipohjaisia maaleja käyttämällä. Maalit levitetään teräsnauhan pinnalle käyttämällä kolmitelamaalauskonetta, joka koostuu karkeasti kovakromatusta nostotelasta, polymeeripintaisista mitta- ja maalaustelasta.
Tässä diplomityössä keskityttiin maalauksessa syntyviin virheisiin: pitkittäiseen ja poikittaiseen raitaan. Pitkittäisen raidan syntymisen syy on huonosti valituissa telanopeuksissa ja liian korkeassa maalin kapillaariluvussa. Kirjallisuusaineiston perusteella voidaan todeta, että telanopeuksien vääränlainen asettaminen aiheuttaa maalin aaltoilua teloilla, mistä muodostuu pitkittäistä raitaa. Oikeiden telanopeuksien ja maalin kapillaariluvun pienentäminen vähentäisivät pitkittäistä raitaa.
Poikittaisen raidan syntyminen johtuu meninskin kulkeutumisesta liian syvälle telanippiin, mikä taas johtuu väärin asetetuista telanopeuksista ja maalin korkeasta kapillaariluvusta. Telanipissä meninskiin sekoittuu ilmaa, joka ilmenee teräsnauhan pinnalla poikittaisena raitana. Kapillaariluvun alentaminen ja oikein asetetut telanopeudet pienentävät poikittaisen raidan syntymisen mahdollisuutta.
Edellisten tutkimusten tuloksien vahvistamiseksi tähän diplomityöhön suoritettiin koeajo. Ominaisuuksiltaan muokatulla polyesterimaalilla maalattiin suunnitellun koeajosyklin mukaisesti. Koeajosykli suunniteltiin siten, että se käy läpi tällä hetkellä käytössä olevat telanopeusasetukset. Koeajon perusteella voidaan sanoa, että aikaisemmissa tutkimuksissa esitetyt teoriat ja keinot auttavat vähentämään poikkiraidan syntymistä ja tuottamaan virheettömän maalipinnan.
SSAB:n Hämeenlinnan ohutlevytehtaan kylmävalssattuja ja metallipinnoitettuja tuotteita jatkojalostetaan maalipinnoituslinjalla maalaamalla ne liuotinpohjaisia polyesteri-, PVdF- ja polyuretaanipohjaisia maaleja käyttämällä. Maalit levitetään teräsnauhan pinnalle käyttämällä kolmitelamaalauskonetta, joka koostuu karkeasti kovakromatusta nostotelasta, polymeeripintaisista mitta- ja maalaustelasta.
Tässä diplomityössä keskityttiin maalauksessa syntyviin virheisiin: pitkittäiseen ja poikittaiseen raitaan. Pitkittäisen raidan syntymisen syy on huonosti valituissa telanopeuksissa ja liian korkeassa maalin kapillaariluvussa. Kirjallisuusaineiston perusteella voidaan todeta, että telanopeuksien vääränlainen asettaminen aiheuttaa maalin aaltoilua teloilla, mistä muodostuu pitkittäistä raitaa. Oikeiden telanopeuksien ja maalin kapillaariluvun pienentäminen vähentäisivät pitkittäistä raitaa.
Poikittaisen raidan syntyminen johtuu meninskin kulkeutumisesta liian syvälle telanippiin, mikä taas johtuu väärin asetetuista telanopeuksista ja maalin korkeasta kapillaariluvusta. Telanipissä meninskiin sekoittuu ilmaa, joka ilmenee teräsnauhan pinnalla poikittaisena raitana. Kapillaariluvun alentaminen ja oikein asetetut telanopeudet pienentävät poikittaisen raidan syntymisen mahdollisuutta.
Edellisten tutkimusten tuloksien vahvistamiseksi tähän diplomityöhön suoritettiin koeajo. Ominaisuuksiltaan muokatulla polyesterimaalilla maalattiin suunnitellun koeajosyklin mukaisesti. Koeajosykli suunniteltiin siten, että se käy läpi tällä hetkellä käytössä olevat telanopeusasetukset. Koeajon perusteella voidaan sanoa, että aikaisemmissa tutkimuksissa esitetyt teoriat ja keinot auttavat vähentämään poikkiraidan syntymistä ja tuottamaan virheettömän maalipinnan.