Maanteiden hoitotöiden alueurakoiden hintojen mallintaminen
Kurkela, Olavi (2013)
Kurkela, Olavi
2013
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306271276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306271276
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa ja testata tienhoitotöiden alueurakoiden markkinahintaa selittävä hintamalli. Malli on tarkoitettu tilaajan apuvälineeksi ennustettaessa tienhoitotöiden urakoiden hintoja ja seurattaessa hintojen ja hintarakenteen muutoksia. Malliin valittavien muuttujien tuli kuvata hyvin tienhoitotöiden keskeistä sisältöä tilaajan ja tienkäyttäjän näkökulmasta tarkasteltuna. Lisäksi mallin ja sen muuttujien avulla on voitava muodostaa hintojen muutosten vertailua helpottavia aikasarjoja.
Tutkimus tehtiin ekonometrisellä menetelmällä. Tutkimusaineisto käsitti vuosina 2001 – 2011 kilpailutettujen tienhoitotöiden alueurakoiden voittaneet tarjoukset eli yhteensä 212 tarjousta. Tarjouksista ja urakoiden yleisistä ominaisuuksista muodostettiin ja poimittiin 80 muuttujan tietoa. Näistä valittiin lopulliseen malliin asialoogisin ja tilastollisen tarkastelun perusteella yhteensä 19 tarjouksen hintaa selittävää muuttujaa. Näistä seitsemän kuvasi teiden tiepituuksia hoitoluokittain, yhdeksän kuvasi tilaajayksiköitä ja kolme urakan kestoa. Mallin selitysaste oli hieman yli 90 % ja tilastollisten tunnuslukujen perusteella mallia voidaan pitää kelvollisena.
Mallin soveltuminen ennustemalliksi testattiin vuosien 2004 – 2011 kilpailutusten aineistolla ja testaus suoritettiin vuosittain käynnissä olevien urakoiden indeksikorjatuilla ja indeksikorjaamattomilla hinnoilla. Hintamalli, joka oli laadittu indeksikorjaamattomasta hinta-aineistosta, ennusti parhaiten urakoiden voittaneita tarjoushintoja.
Kilpailutuksen aikana 2004 -2011 tapahtuneita muutoksia urakkahinnoissa ja hintarakenteessa selvitettiin käyttäen tyyppiurakkaa, jossa malliin valittujen muuttujien arvot oli vakioitu ja vertailuhinta laskettiin vuosittain käynnissä olevien urakoiden regressioanalyysien kertoimia käyttäen. Indeksikorjatuilla hinnoilla suoritetun analyysin mukaan tarjoushinta laski keskimäärin 3,1 % vuodessa. Indeksikorjaamattomilla hinnoilla vastaava hintojen lasku oli 0,6 % . Toinen merkittävä muutos hintarakenteessa oli kiinteää hintaosaa kuvaavien mallin osien supistuminen vuoden 2006 21,9 %:n tasosta vuoden 2011 9,6 %:n tasoon.
Hintamallin testaus ja tyyppiurakan mallinnus osoittivat, että tutkimuksen tuloksena saadulla ekonometrisellä hintamallilla voidaan selittää ja ennustaa tienhoitotöiden alueurakan markkinahintoja ja mallia voidaan käyttää työmenetelmistä riippumattomaan tienhoitotöiden hintoihin vaikuttavien keskeisten tekijöiden tarkasteluun.
Tutkimus tehtiin ekonometrisellä menetelmällä. Tutkimusaineisto käsitti vuosina 2001 – 2011 kilpailutettujen tienhoitotöiden alueurakoiden voittaneet tarjoukset eli yhteensä 212 tarjousta. Tarjouksista ja urakoiden yleisistä ominaisuuksista muodostettiin ja poimittiin 80 muuttujan tietoa. Näistä valittiin lopulliseen malliin asialoogisin ja tilastollisen tarkastelun perusteella yhteensä 19 tarjouksen hintaa selittävää muuttujaa. Näistä seitsemän kuvasi teiden tiepituuksia hoitoluokittain, yhdeksän kuvasi tilaajayksiköitä ja kolme urakan kestoa. Mallin selitysaste oli hieman yli 90 % ja tilastollisten tunnuslukujen perusteella mallia voidaan pitää kelvollisena.
Mallin soveltuminen ennustemalliksi testattiin vuosien 2004 – 2011 kilpailutusten aineistolla ja testaus suoritettiin vuosittain käynnissä olevien urakoiden indeksikorjatuilla ja indeksikorjaamattomilla hinnoilla. Hintamalli, joka oli laadittu indeksikorjaamattomasta hinta-aineistosta, ennusti parhaiten urakoiden voittaneita tarjoushintoja.
Kilpailutuksen aikana 2004 -2011 tapahtuneita muutoksia urakkahinnoissa ja hintarakenteessa selvitettiin käyttäen tyyppiurakkaa, jossa malliin valittujen muuttujien arvot oli vakioitu ja vertailuhinta laskettiin vuosittain käynnissä olevien urakoiden regressioanalyysien kertoimia käyttäen. Indeksikorjatuilla hinnoilla suoritetun analyysin mukaan tarjoushinta laski keskimäärin 3,1 % vuodessa. Indeksikorjaamattomilla hinnoilla vastaava hintojen lasku oli 0,6 % . Toinen merkittävä muutos hintarakenteessa oli kiinteää hintaosaa kuvaavien mallin osien supistuminen vuoden 2006 21,9 %:n tasosta vuoden 2011 9,6 %:n tasoon.
Hintamallin testaus ja tyyppiurakan mallinnus osoittivat, että tutkimuksen tuloksena saadulla ekonometrisellä hintamallilla voidaan selittää ja ennustaa tienhoitotöiden alueurakan markkinahintoja ja mallia voidaan käyttää työmenetelmistä riippumattomaan tienhoitotöiden hintoihin vaikuttavien keskeisten tekijöiden tarkasteluun.