Preferenssinä uudisasunto – vetovoimatekijät ja pääkomponenttijako
Viita, Jussi Tuomas (2013)
Viita, Jussi Tuomas
2013
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201304121122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201304121122
Tiivistelmä
Uudisasunnoista maksetut hinnat ovat nousseet voimakkaasti viime vuosina, joten on syytä selvittää, miksi uudisasunnot kiinnostavat asunnonostajia? Aiemmissa tutkimuksissa jopa puolet uudisasunnon ostaneista ihmisistä teki valintansa ensisijaisesti asunnon laadun eikä sijainnin perusteella. Siten asunnon ominaisuuksien vaikutusta asunnonvalinnassa ei voi vähätellä. Tässä työssä selvitetään, miten uudisasunnon tekninen laatu on kohentunut lähihistorian aikana. Vertailemalla uutta ja vanhaa asuntoa keskenään pystytään löytämään ja analysoimaan uudisasunnon vetovoimatekijät asunnonetsijöiden näkökulmasta.
Työ muodostuu kahdesta osasta, joista ensimmäisessä keskitytään aiheen kannalta olennaiseen kirjallisuuteen. Kirjallisuusosion tärkeimmät osat ovat uudisasunnon ominaisuuksien määrittely, teoria asunnon valinnasta ja aiempien asunnon valintaa koskevien tutkimusten tulosten esittely. Toisessa osassa esitetään survey-tutkimuksen toteutus ja tulokset. Otoksena oli 69 uudisasuntojen esittelytilaisuuksissa tavattua henkilöä. Heille esitettiin 20 väittämää uuden ja vanhan asunnon eroista pääkysymyksenä ”miksi valitset mieluummin uuden asunnon kuin käytetyn?”. Mielipiteen ilmaiseminen kunkin kysymyksen kohdalla oli mahdollista neliportaisella asteikolla. Vastauksia analysoitiin tilastollisesti. Menetelminä olivat keskiarvovertailu, taustatietojen ristiintaulukointi vastausten kanssa ja pääkomponenttianalyysi.
Tutkimuksen ensimmäisessä tulososiossa saatiin järjestettyä eri ominaisuudet niiden keskiarvon mukaan ja löydettiin erilaisten ihmisten taustatietojen yhteys vastauksiin. Merkitykseltään tärkeimmät ominaisuudet olivat uudisasunnon rakenteiden terveellisyys, äänieristys ja ”huoneistoa ei tarvitse remontoida”. Naiset arvostivat yleisesti kaikkia ominaisuuksia miehiä enemmän, mutta taustatiedoista löydettiin myös muita mielenkiintoisia yhteyksiä, jotka on koottu kaikki yhteen kuvaan. Pääkomponenttianalyysin avulla ominaisuudet jaettiin viiteen eri ryhmään, jotka yhdistävät samanlaiset asunnonetsijätyypit toisiinsa. Näin tietoa saatiin tiivistettyä ja uudisasunnon ominaisuudet paketoitua kuvaaviin pääkomponentteihin.
Tulosten hyödyntäminen on mahdollista uudisasuntojen myynnissä ja markkinoinnissa. Tärkeimpiä uudisasuntojen ominaisuuksia voidaan nostaa enemmän esille ja asiakkaita pysytään segmentoimaan tulosten perusteella.
Työ muodostuu kahdesta osasta, joista ensimmäisessä keskitytään aiheen kannalta olennaiseen kirjallisuuteen. Kirjallisuusosion tärkeimmät osat ovat uudisasunnon ominaisuuksien määrittely, teoria asunnon valinnasta ja aiempien asunnon valintaa koskevien tutkimusten tulosten esittely. Toisessa osassa esitetään survey-tutkimuksen toteutus ja tulokset. Otoksena oli 69 uudisasuntojen esittelytilaisuuksissa tavattua henkilöä. Heille esitettiin 20 väittämää uuden ja vanhan asunnon eroista pääkysymyksenä ”miksi valitset mieluummin uuden asunnon kuin käytetyn?”. Mielipiteen ilmaiseminen kunkin kysymyksen kohdalla oli mahdollista neliportaisella asteikolla. Vastauksia analysoitiin tilastollisesti. Menetelminä olivat keskiarvovertailu, taustatietojen ristiintaulukointi vastausten kanssa ja pääkomponenttianalyysi.
Tutkimuksen ensimmäisessä tulososiossa saatiin järjestettyä eri ominaisuudet niiden keskiarvon mukaan ja löydettiin erilaisten ihmisten taustatietojen yhteys vastauksiin. Merkitykseltään tärkeimmät ominaisuudet olivat uudisasunnon rakenteiden terveellisyys, äänieristys ja ”huoneistoa ei tarvitse remontoida”. Naiset arvostivat yleisesti kaikkia ominaisuuksia miehiä enemmän, mutta taustatiedoista löydettiin myös muita mielenkiintoisia yhteyksiä, jotka on koottu kaikki yhteen kuvaan. Pääkomponenttianalyysin avulla ominaisuudet jaettiin viiteen eri ryhmään, jotka yhdistävät samanlaiset asunnonetsijätyypit toisiinsa. Näin tietoa saatiin tiivistettyä ja uudisasunnon ominaisuudet paketoitua kuvaaviin pääkomponentteihin.
Tulosten hyödyntäminen on mahdollista uudisasuntojen myynnissä ja markkinoinnissa. Tärkeimpiä uudisasuntojen ominaisuuksia voidaan nostaa enemmän esille ja asiakkaita pysytään segmentoimaan tulosten perusteella.