Malliston hallinta tekstiiliyrityksessä: Case IW-mallisto
Tuulos, Susanna (2012)
Tuulos, Susanna
2012
Kuitu- ja tekstiilitekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206191233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206191233
Tiivistelmä
Työ tehtiin suomalaiselle työvaatteita valmistavalle yritykselle Image Wear Oy, ja se käsittelee kohdeyrityksen omaa IW-mallistoa. Työn tarkoituksena on selkeyttää malliston hallintaa jakamalla IW-malliston tuotteet elinkaariryhmiin. Ongelmana on ollut malliston hallitsematon laajeneminen ja vanhojen tuotteiden kerääntyminen varastoihin. Elinkaariryhmillä pyritään kehittämään malliston tuotteiden säännöllistä seurantaa sekä kiertoa niiden elinkaarella.
Työn teoreettisessa osassa tutustutaan yleisesti malliston hallintaan ja siihen liittyviin asiakokonaisuuksiin, kuten malliston perustamiseen ja tuoteryhmien muodostamiseen, tuotetietojen hallintaan sekä varastonhallintaan. Lisäksi esitellään malliston hallittavuutta edistäviä tuoteluokittelumenetelmiä: ABC-luokittelu, elinkaari analyysi ja nämä yhdistävä elinkaaripohjainen ABC-luokittelu, johon perustuen IW-malliston tuotteet jaetaan omiin elinkaariryhmiinsä työn loppupuolella. Teoriaosan jälkeen tutustutaan tarkemmin kohdeyritykseen, yrityksen omaan IW-mallistoon sekä yrityksen nykytilaan malliston hallinnan osalta.
Työn käytännön osiossa IW-malliston tuotteet analysoidaan ja jaetaan elinkaariryhmiin. Ryhmiin jako tehdään viime vuosien myyntilukuihin, tuotteiden ikään, tuotteen tarkoitukseen mallistossa ym. tietoihin perustuen. Tiedot on kerätty edellisvuosien myyntiraporteista sekä haastattelemalla henkilöstöä. Analysoinnin tuloksena tuotteet jaetaan viiteen elinkaariryhmään: uusiin tuotteisiin, perustuotteisiin, palvelutuotteisiin, tilaustuotteisiin sekä alas ajettaviin tuotteisiin. Elinkaariryhmien ylläpitoa varten määritellään säännöt siitä millaisia tuotteita kukin ryhmä sisältää.
Lopputuloksena on IW-malliston tuotteille kehitetty seurantajärjestelmä, jonka muodostavat elinkaariryhmät ja niihin liittyvät säännöt. Yhteenvetona työn loppupuolella kuvataan koko IW-malliston hallintaprosessi aikatauluineen sekä toimintaohjeineen. Tuoteanalyysi tulee tehdä tulevaisuudessa kolme kertaa vuodessa, jotta malliston ylläpito elinkaariryhmiä seuraamalla toimii. Elinkaariryhmien seurannan ohjeistamisen lisäksi annetaan kehitysehdotuksia myynnin sekä varastojen seurannan tarkentamiseksi käyttämällä erilaisia tulosmittareita.
Työn teoreettisessa osassa tutustutaan yleisesti malliston hallintaan ja siihen liittyviin asiakokonaisuuksiin, kuten malliston perustamiseen ja tuoteryhmien muodostamiseen, tuotetietojen hallintaan sekä varastonhallintaan. Lisäksi esitellään malliston hallittavuutta edistäviä tuoteluokittelumenetelmiä: ABC-luokittelu, elinkaari analyysi ja nämä yhdistävä elinkaaripohjainen ABC-luokittelu, johon perustuen IW-malliston tuotteet jaetaan omiin elinkaariryhmiinsä työn loppupuolella. Teoriaosan jälkeen tutustutaan tarkemmin kohdeyritykseen, yrityksen omaan IW-mallistoon sekä yrityksen nykytilaan malliston hallinnan osalta.
Työn käytännön osiossa IW-malliston tuotteet analysoidaan ja jaetaan elinkaariryhmiin. Ryhmiin jako tehdään viime vuosien myyntilukuihin, tuotteiden ikään, tuotteen tarkoitukseen mallistossa ym. tietoihin perustuen. Tiedot on kerätty edellisvuosien myyntiraporteista sekä haastattelemalla henkilöstöä. Analysoinnin tuloksena tuotteet jaetaan viiteen elinkaariryhmään: uusiin tuotteisiin, perustuotteisiin, palvelutuotteisiin, tilaustuotteisiin sekä alas ajettaviin tuotteisiin. Elinkaariryhmien ylläpitoa varten määritellään säännöt siitä millaisia tuotteita kukin ryhmä sisältää.
Lopputuloksena on IW-malliston tuotteille kehitetty seurantajärjestelmä, jonka muodostavat elinkaariryhmät ja niihin liittyvät säännöt. Yhteenvetona työn loppupuolella kuvataan koko IW-malliston hallintaprosessi aikatauluineen sekä toimintaohjeineen. Tuoteanalyysi tulee tehdä tulevaisuudessa kolme kertaa vuodessa, jotta malliston ylläpito elinkaariryhmiä seuraamalla toimii. Elinkaariryhmien seurannan ohjeistamisen lisäksi annetaan kehitysehdotuksia myynnin sekä varastojen seurannan tarkentamiseksi käyttämällä erilaisia tulosmittareita.