Lehtipainon toimintajärjestelmän kehittäminen
Kantola, Ismo (2011)
Kantola, Ismo
2011
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011121514938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011121514938
Tiivistelmä
Johtamisjärjestelmästandardien ja erilaisten johtamisen viitekehysten lukumäärän räjähdysmäinen kasvu on nostanut yhdeksi mielenkiintoiseksi keskustelun aiheeksi yhdistää ne organisaatiossa vain yhdeksi yhtenäiseksi johtamisjärjestelmäksi, niin sanotuksi toimintajärjestelmäksi. Vaikka aihe on noussut globaalisti suosituksi tutkimuksissa ja käytännössä, lehtipainon toimintajärjestelmistä tai niiden kehittämisestä ei ole kuitenkaan kirjoitettu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda kontribuutiota tähän tutkimalla toimintajärjestelmän kehittämistä suomalaisessa lehtipaino- ja jakeluyhtiö Alma Manussa, joka on Alma Median tytäryhtiö.
Tutkimusaineisto kerättiin toimintajärjestelmän kehitysprojektin työpajoilla ja osallistuvalla havainnoinnilla case-yrityksen suurimmassa lehtipainossa Tampereella. Tutkimuksen tulokset jaettiin kolmeen kategoriaan: toimintajärjestelmän mallintamiseen prosessein, prosessien kehittämiseen ja prosessien mittaamiseen lehtipainokontekstissa. Mallintamisessa ensimmäisenä havaintona oli se, että konktekstista riippumatta prosessin valinta ohjaus- tai tukiprosessiksi ei ole helppoa, vaikka ohjaus- ja tukiprosessien väliset erot ovat määritelmällisesti selviä. Tähän esiteltiin ratkaisuehdotus. Lisäksi kategoriassa esiteltiin Alma Manun prosessikartta, jota voidaan pitää lehtipainoille geneerisenä. Kategoriassa myös esitellään mitä hankaluuksia painamisen ja postituksen prosessien mallintamisessa oli ja miten ne ratkaistiin. Tulosten toisessa kategoriassa, prosessien kehittämisessä, tärkein havainto on keskittyä kehittämisessä myynti-kapasiteetin ja henkilöresurssien varaus-tulostus-painaminen-postitus -prosessiketjuun, josta todennäköisesti löytyy osaoptimointiongelmia. Lisäksi yhtenä havaintona oli se, että prosessi-kuvaukset ovat kehittämisessä hyödyllisiä. Myös muutosjohtamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota lehtipainojen vahvan kulttuurin vuoksi. Mittaamisen kategoriassa tärkein tulos oli se, että asiakasmittarit ovat hyvin tyypillisesti aliedustettuina lehtipainoissa, koska lehtipainot toimivat yleensä oman konsernin kustantajien lehtipainoina. /Kir11
Tutkimusaineisto kerättiin toimintajärjestelmän kehitysprojektin työpajoilla ja osallistuvalla havainnoinnilla case-yrityksen suurimmassa lehtipainossa Tampereella. Tutkimuksen tulokset jaettiin kolmeen kategoriaan: toimintajärjestelmän mallintamiseen prosessein, prosessien kehittämiseen ja prosessien mittaamiseen lehtipainokontekstissa. Mallintamisessa ensimmäisenä havaintona oli se, että konktekstista riippumatta prosessin valinta ohjaus- tai tukiprosessiksi ei ole helppoa, vaikka ohjaus- ja tukiprosessien väliset erot ovat määritelmällisesti selviä. Tähän esiteltiin ratkaisuehdotus. Lisäksi kategoriassa esiteltiin Alma Manun prosessikartta, jota voidaan pitää lehtipainoille geneerisenä. Kategoriassa myös esitellään mitä hankaluuksia painamisen ja postituksen prosessien mallintamisessa oli ja miten ne ratkaistiin. Tulosten toisessa kategoriassa, prosessien kehittämisessä, tärkein havainto on keskittyä kehittämisessä myynti-kapasiteetin ja henkilöresurssien varaus-tulostus-painaminen-postitus -prosessiketjuun, josta todennäköisesti löytyy osaoptimointiongelmia. Lisäksi yhtenä havaintona oli se, että prosessi-kuvaukset ovat kehittämisessä hyödyllisiä. Myös muutosjohtamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota lehtipainojen vahvan kulttuurin vuoksi. Mittaamisen kategoriassa tärkein tulos oli se, että asiakasmittarit ovat hyvin tyypillisesti aliedustettuina lehtipainoissa, koska lehtipainot toimivat yleensä oman konsernin kustantajien lehtipainoina. /Kir11