Liiketoimintatiedon hallintaratkaisun hyötyjen mittaaminen
Syväjärvi, Tuomas Tapio (2011)
Syväjärvi, Tuomas Tapio
2011
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011121414934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011121414934
Tiivistelmä
Tämän tutkimukset tavoitteena oli kartoittaa liiketoimintatiedon hallintaratkaisun (BI-ratkaisun) hyötyjä, selvittää ja ymmärtää BI-ratkaisun hyötyjen välisiä vaikuttimia sekä kartoittaa näiden hyötyjen mittaamiseen soveltuvia indikaattoreita. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli luoda BI-ratkaisun hyötyjen mittaamismalli, ja empiirisessä osassa tutkia erilaisia BI-ratkaisuun investoineita organisaatioita ja heidän näkemyksiään BI-ratkaisun koetuista hyödyistä, hyötyjen välisistä vaikuttimista sekä hyötyjen mittaamisesta.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä tutkimuksessa oli yleiset mittaamiseen liittyvät periaatteet, tasapainoitettu mittaristo (BSC) ja DeLone & McLeanin tietojärjestelmän menestyksen arviointimalli. Empiirisessä osassa käytetyksi viitekehykseksi valittiin DeLone & McLeanin viitekehys, jota sovellettiin BI-kontekstiin yhdistämällä siihen muussa kirjallisuudessa esiintyviä BI-ratkaisuun soveltuvia mittareita. Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin metodina tapaustutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohdeorganisaatioita oli yhteensä viisi BI-ratkaisuihin investoinuttaorganisaatiota tai asiantuntijaorganisaatiota ja haastatteluita toteutettiin yhdeksän. Haastatellut olivat joko BI-ammattilaisia tai BI-ratkaisun käyttäjiä.
Tutkimuksessa löydettiin paljon BI-ratkaisuun liittyviä hyötyjä sekä järjestelmä-, käyttäjä että organisaatiotasoilla. BI-ratkaisuun liittyvien hyötyjen syy-seuraus suhteita tutkimuksessa tuli esiin runsaasti. BI-ratkaisun laatu, käytettävyys ja käytön houkuttelevuus todettiin johtavan BI-ratkaisun käyttöön, minkä seurauksena BI-ratkaisusta voidaan saavuttaa hyötyjä yksilöllisellä ja organisaatiotasolla. BI-ratkaisun käyttö ratkaisun hyödyn muodostuksessa korostui ja se todettiin toimivan indikaattorina BI-ratkaisun hyötyjen muodostumiselle niin yksilöllisellä- kuin organisaatiotasollakin. BI-ratkaisun vapaaehtoinen, tarkoituksenmukainen ja osaava laajamittainen käyttö lisää tiedon hyödyntämistä, kommunikaatiota sekä kehittää päätöksentekoa organisaatiossa, mistä voidaan havaita saavutettavan organisaatiotason hyötyjä. BI-ratkaisun käytön monipuolinen mittaaminen ja arviointi oli tämän tutkimuksen tulosten tärkein yksittäinen BI-ratkaisun hyötyjen mittari, muiden mittareiden ollessa enemmän tavoite- ja organisaatiokohtaisia.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä tutkimuksessa oli yleiset mittaamiseen liittyvät periaatteet, tasapainoitettu mittaristo (BSC) ja DeLone & McLeanin tietojärjestelmän menestyksen arviointimalli. Empiirisessä osassa käytetyksi viitekehykseksi valittiin DeLone & McLeanin viitekehys, jota sovellettiin BI-kontekstiin yhdistämällä siihen muussa kirjallisuudessa esiintyviä BI-ratkaisuun soveltuvia mittareita. Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin metodina tapaustutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohdeorganisaatioita oli yhteensä viisi BI-ratkaisuihin investoinuttaorganisaatiota tai asiantuntijaorganisaatiota ja haastatteluita toteutettiin yhdeksän. Haastatellut olivat joko BI-ammattilaisia tai BI-ratkaisun käyttäjiä.
Tutkimuksessa löydettiin paljon BI-ratkaisuun liittyviä hyötyjä sekä järjestelmä-, käyttäjä että organisaatiotasoilla. BI-ratkaisuun liittyvien hyötyjen syy-seuraus suhteita tutkimuksessa tuli esiin runsaasti. BI-ratkaisun laatu, käytettävyys ja käytön houkuttelevuus todettiin johtavan BI-ratkaisun käyttöön, minkä seurauksena BI-ratkaisusta voidaan saavuttaa hyötyjä yksilöllisellä ja organisaatiotasolla. BI-ratkaisun käyttö ratkaisun hyödyn muodostuksessa korostui ja se todettiin toimivan indikaattorina BI-ratkaisun hyötyjen muodostumiselle niin yksilöllisellä- kuin organisaatiotasollakin. BI-ratkaisun vapaaehtoinen, tarkoituksenmukainen ja osaava laajamittainen käyttö lisää tiedon hyödyntämistä, kommunikaatiota sekä kehittää päätöksentekoa organisaatiossa, mistä voidaan havaita saavutettavan organisaatiotason hyötyjä. BI-ratkaisun käytön monipuolinen mittaaminen ja arviointi oli tämän tutkimuksen tulosten tärkein yksittäinen BI-ratkaisun hyötyjen mittari, muiden mittareiden ollessa enemmän tavoite- ja organisaatiokohtaisia.