Sosiaalisen median hyödyntäminen ohjelmistoyrityksen markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä - Case M-Files
Kovamäki, Pekka (2011)
Kovamäki, Pekka
2011
Tietotekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011110114871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011110114871
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on vielä varsin tuore ilmiö mutta jo tällä hetkellä sitä hyödyntävät sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Nykyisin myös yritykset tiedostavat sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet ja ovat alkaneet hyödyntämään sitä omassa liiketoiminnassaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median hyödyntämistä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia nopeasti kasvavan korkeanteknologian yrityksen markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen varsinaisena aiheena on luoda sosiaalisen median strategia M-Files Corporationille niin, että se nivoutuu luonnolliseksi osaksi yrityksen kokonaisstrategiaa ja markkinointia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään tutkimukseen liittyvät käsitteet sekä luodaan tutkimukselle teoreettinen pohja erittelemällä ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteitä sekä aiemmissa tutkimuksissa havaittuja sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu haastattelututkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoittaa, kuinka sosiaalista mediaa hyödynnetään tällä hetkellä ohjelmistoalalla sekä M-Files Corporationin sosiaalisen median hyödyntämisen nyky- ja tavoitetilaa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin määriteltyä, miksi yritykset käyttävät sosiaalista mediaa, kuinka sosiaalista hyödynnetään tällä hetkellä ohjelmistoalan yrityksissä sekä näkemyksiä siitä, kuinka sitä tulisi hyödyntää. Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten harjoittama viestintä on sosiaalisessa mediassa valitettavan usein yksisuuntaista, eikä verkoston jäsenissä piilevää joukkovoimaa kyetä täten hyödyntämään tehokkaasti.
Tulosten perusteella M-Files Corporationille määritettiin hyödynnettävien sosiaalisen median sovellusten portfolio, luotiin periaatteet, kuinka valittuja sovelluksia hyödynnetään, määritettiin keiden vastuulla valittujen sovellusten hyödyntäminen tulisi olla ja kuinka sovelluksien avulla saavutettuja hyötyjä voidaan mitata. /Kir11
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään tutkimukseen liittyvät käsitteet sekä luodaan tutkimukselle teoreettinen pohja erittelemällä ohjelmistoliiketoiminnan erityispiirteitä sekä aiemmissa tutkimuksissa havaittuja sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu haastattelututkimuksesta, jonka tavoitteena oli kartoittaa, kuinka sosiaalista mediaa hyödynnetään tällä hetkellä ohjelmistoalalla sekä M-Files Corporationin sosiaalisen median hyödyntämisen nyky- ja tavoitetilaa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin määriteltyä, miksi yritykset käyttävät sosiaalista mediaa, kuinka sosiaalista hyödynnetään tällä hetkellä ohjelmistoalan yrityksissä sekä näkemyksiä siitä, kuinka sitä tulisi hyödyntää. Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten harjoittama viestintä on sosiaalisessa mediassa valitettavan usein yksisuuntaista, eikä verkoston jäsenissä piilevää joukkovoimaa kyetä täten hyödyntämään tehokkaasti.
Tulosten perusteella M-Files Corporationille määritettiin hyödynnettävien sosiaalisen median sovellusten portfolio, luotiin periaatteet, kuinka valittuja sovelluksia hyödynnetään, määritettiin keiden vastuulla valittujen sovellusten hyödyntäminen tulisi olla ja kuinka sovelluksien avulla saavutettuja hyötyjä voidaan mitata. /Kir11